28 feb. 2019 | 10:05

Cum economisești benzină sau motorină cu trucuri care poate nu-ți plac

ACTUALITATE
Cum economisești benzină sau motorină cu trucuri care poate nu-ți plac

Ai putea să economisești mai mult carburant dacă ții cont de anumite trucuri care te ajută să rămâi cu mai mulți bani în buzunar. S-ar putea ca unele trucuri să nu-ți placă, dar ele îți reduc semnificativ consumul de carburant.

Curând, se va așterne vremea mai caldă și călătoriile cu mașina vor deveni mai dese, dar, odată cu ele crește și consumul de benzină sau motorină. Există câteva trucuri simple care te-ar putea scoate din impas. Dacă ești șofer experimentat, deja le știi.

Nu tura motorul mai mult decât e nevoie

Este logic. Cu cât turezi mai puțin motorul, cu atât vei avea un consum de combustibil mia moderat. Evident, nu înseamnă că trebuie să ți motorul subturat, până când ajunge să vibreze întreaga mașină.

Mulți șoferi au tendința să schimbe treptele de viteză destul de rar, iar asta poate duce uneori la supraturarea motorului. Preferabil ar fi să menții motorul turat între 1.700 și puțin peste 2.500 de rotații pe minut, dar valorile variază și în funcție de motorizare și de al factori (benzină, diesel, motor aspirat sau cu turbină, etc.).

Nu accelera inutil

N-ai să pornești niciodată de pe loc ca personajul Dominic Toretto din Fast and Furious, adică doar pe roțile din spate. Pentru asta îți trebuie o mașină cu adevărat puternică. Nici plecatul de la semafor cu scrâșnet de roți nu-ți atrag laude. Dimpotrivă, doar enervezi și mai degrabă demonstrezi că nu știi să conduci.

Dacă pleci de la semafor accelerând de la zero la 60 km/h, n-o să mai consumi inutil carburantul. Oricum, viteza normală urbană ar trebui să fie până în 50 km/h (atunci când traficul e liber).

Circulă pe rutele cunoscute

Atunci când ai de ales, e bine să mergi pe drumurile cunoscute, unde poți anticipa din timp prezența semafoarelor, a trecerilor de pietoni etc., mai ales pe timp de noapte.

Poate părea un truc stupid, dar, dacă eviți să te aventurezi pe drumuri pe unde n-ai mai fost, reduci frânările și accelerările dese când ești luat prin surprindere de diverse obstacole sau situații de trafic. Sunt drumuri pe care le știi cu ochii închiși. Alege-le pe-acelea când este cazul.

De asemenea, păstrează o distanță mai mare față de vehiculul din față. Dacă acesta frânează brusc, nu doar că eviți să-l „pupi” unde nu trebuie, dar, până repornește el și până de apropii tu, poate nici nu mai e nevoie să frânezi. Manevra îți mai salvează ceva combustibil în rezervor.

Nu uita de frâna de motor (doar în situațiile sigure)

Frâna de motor (adică să schimbi treptele de viteză până când mașina încetinește în mod natural) e unul dintre cele mai bune trucuri ca să economisești carburant, dar ai grijă să nu o folosești când te apropii de semafoare sau de treceri de pietoni.

Frâna de motor e utilă mai mult la drum lung și prelungești și viața plăcuțelor de frână..cumva.

Se recomandă consumul responsabil de aer condiționat

Aerul condiționat consumă mult carburant în timpul veri, când nu poți rezista în mașină fără o atmosferă mai rece. Evident, nu trebuie să mergi cu aerul condiționat oprit atunci când îți este prea cald, dar nici nu-l ține pornit când nu e necesar. Am întâlnit deseori persoane care circulă cu AC-ul pornit fără să știe, dar se miră apoi de scăderea puterii motorului și de golirea mai rapidă a rezervorului.

De asemenea, dacă ai o mașină cu un motor mai mic (sub 1.4 litri), închide temporar aerul condiționat când urmează să urci un drum dificil în rampă. Vei fi nevoit să turezi motorul mai mult, iar consumul e substanțial.

Vara, dacă ai lăsat mașina în soare, nu încerca să răcești rapid habitaclul cu aerul condiționat. deschide toate ușile și așteaptă să iasă acel aer fierbinte care poate urca și la 60 – 70 de grade.

Nu circula nici cu geamurile deschise

O fi AC-ul devorator de carburant, dar mersul cu geamurile deschise la viteze mari este cel mai mare inamic al combustibilul. La drum lung, e mai bine să folosești aerul condiționat, în locul ferestrelor deschise. În oraș, la viteze mai mici, nu e o problemă.

În concluzie, totul ține de echilibru. Dacă-l găsești și adaptezi stilurile de condus în funcție de situație, vei vedea că economisești carburant.

Fii atent la starea anvelopelor

Nu în ultimul rând, uită-te periodic la starea anvelopelor. Umflă-le întotdeauna la presiunea admisă în cartea tehnică și nu umbla pe asfalt uscat cu anvelope de iarnă sau pe polei și zăpadă cu anvelope de vară.

Dacă îți permiți, cumpără anvelope ecologice care ar reduce mult din consumul de combustibil. Totuși, nu-ți pot spune cu certitudine cât sunt de eficiente. În cazul unora poate să fie doar marketing ieftin. Dar, dacă îți permiți anvelope ecologice, nici prețul benzinei sau motorinei nu-ți va da palpitații.