21 mai 2019 | 15:44

Problema Uber în România, varianta pe trotinetele electrice

ACTUALITATE
Problema Uber în România, varianta pe trotinetele electrice

Trotinetele electrice reprezintă o metodă de transport convenabilă și distractivă, însă nimeni nu știe pe unde ai voie să mergi cu trotineta electrică în București.

Povestea se repetă din nou și din nou. Tehnologia evoluează rapid, deschide noi oportunități, apar noi servicii și produse, iar autoritățile sunt lente în a adapta legile la noile schimbări ce au loc în societate. Este cazul ridesharingului, dar și al trotinetelor electrice.

În tot mai multe orașe din Europa și din lume, trotinetele electrice au devenit o alternativă la transportul în comun. Acestea sunt rapide, sunt ușoare și pot fi folosite de aproape oricine. Totuși, în cele mai bune țări nu este precizat și locul unde este legal să mergi cu ele. Ai voie cu ele pe trotuar, pe stradă sau pe pistele de biciclete?

De cele mai multe ori, companiile care oferă servicii de închiriere de astfel de dispozitive nu așteaptă un răspuns de la autorități înainte de a intra pe o piață. În SUA, mai ales în orașe precum Los Angeles și San Francisco, astfel de trotinete sunt extrem de populare și le întâlnești la fiecare colț de stradă.  În curând, și în România vei putea vedea mai multe astfel de dispozitive pe trotuare, dar unde poți să mergi cu ele?

Un reprezentant al Direcției de Poliție Rutieră a declarat că posesorii de trotinete electrice nu ar trebui să circule pe drumurile publice.

„Pentru a circula pe drumurile publice, vehiculele, cu excepţia celor trase sau împinse cu mâna, şi a bicicletelor, trebuie să fie înmatriculate sau înregistrate, după caz, şi să poarte plăcuţe cu număr de înmatriculare sau de înregistrare, cu forme, dimensiuni şi conţinut prevăzute de standardele în vigoare. Astfel, se constată că vehiculele exceptate de la obligaţia înmatriculării/înregistrării sunt enumerate limitativ în cadrul legal în vigoare, trotineta electrică neregăsindu-se printre acestea”, a declarat reprezentantul Direcției de Poliție Rutieră.

Pe de altă parte, polițiștii rutieri anunță că analizează ”oportunitatea” modificării Codului Rutier pentru a reglementa circulația trotinetelor electrice.

În această vară în București ar trebui să se lanseze trei servicii de închiriere a trotinetelor, iar asta va duce la un val de astfel de dispozitive pe străzile din București.

Ce servicii de închiriere de trotinete ai în București

Cel mai proeminent jucător care intră pe acest segment în România este Lime. Startup-ul american Lime intră în România cu o flotă de 1000 de trotinete electrice în București. Acestea vor fi amplasate la gurile de metrou, în parcările publice, în parcuri, și lângă majoritatea muzeelor, teatrelor, bibliotecilor și în zonele de promenadă.

Conform aplicației Lime, prețul pentru București va fi de trei lei pentru deblocarea trotinetei și 70 de bani pentru fiecare minut petrecut pe ea. Încă nu știm o dată de când vom putea folosi trotinetele Lime. În acest moment, apar trei trotinete disponibile în Capitală.

Flow este un jucător local și va avea 1000 de trotinete în București și Cluj din acestă vară. Plecatul de pe loc ar costa doi lei, apoi, pentru fiecare minut parcurs cu trotineta electrică, se vor plăti câte 20 de bani. Mai există și un abonament de 50 de euro pe lună și ai acces nelimitat la toată flota.

Wolf-e, un startup fondat de cinci antreprenori din Europa Centrală și de Est, activează deja în București și poți să închiriezi deja trotinetele. Sunt câteva zeci de astfel de trotinete în nordul Capitalei. Prețul este de doi lei pornirea, iar apoi plătești 50 de bani pe minut.  Startup-ul vrea să se lanseze în curând și la Cluj.

Ce spune legea în alte țări în privița deplasării cu trotineta electrică

În Paris sunt peste 15.000 de trotinete electrice și este prognozat că până la finalul anului numărul lor va crește până la 40.000. Trotuarele Capitalei Franței au devenit pline de trotinete, iar Ministrul Transportului a declarat recent că se va modifica legea în așa fel, încât nu vor mai avea voie să circule pe trotuare, ci doar pe stradă și pe pistele de biciclete.

Și autoritățile din Berlin au înăsprit legile privind trotinetele, iar în Barcelona serviciile de închiriere precum Lime au fost interzise. În Marea Britanie nu ai voie să mergi cu astfel de dispozitive nici pe trotuar, dar nici pe pistele de biciclete.

Autoritățile din California au trebuit să modifice mai multe legi pentru a reglemeta utilizarea trotinetelor electrice. Adulții nu trebuie să aibă căști, dar trebuie să aibă oglinzi și pot conduce trotinetele pe pistele de biciclete și pe străzi cu o viteză maximă de 25 km/h.

În România, pe lângă faptul că nu este menționat în lege unde ai voie și unde nu ai voie să mergi cu trotineta electrică, nu există piste amenajate pentru biciclete și trotinete electrice. De aceea, conducătorii acestor vehicule ajung să circule pe unde apucă, pe carosabil, pe trotuar și cu riscurile de rigoare.