Companiile care învârt cei mai mulți bani în piață. În care ai încredere?
Brandurile străine domină piața locală, dar avem și noi branduri românești puternice, a căror valoare crește de la an la an. Ce s-a schimbat anul acesta?
Valoarea celor mai puternice 10 branduri românești a crescut anul acesta, ajungând la o valoare de peste 3,5 miliarde de euro. Nouă dintre cele zece mărci și-au crescut valoarea în 2019. După cum este de așteptat, lucrurile se mișcă greu în topul celor mai valoroase branduri românești, iar podiumul rămâne neschimbat de anul trecut.
Cele mai puternice branduri românești
Pe primul loc, cu o valoare de 1,3 miliarde de euro (creștere de 6,2%) se află în continuare Dacia. Pe locul doi se află eMAG cu o valoare estimată la 584 de milioane de euro (+27,5%), iar pe locul trei este tot Dedeman cu 405 milioane de euro (+33,5%). Locul patru este ocupat și anul acesta de Petrom cu o valoare estimată la 289 de milioane de euro (+48,9%).
Banca Transilvania a urcat o poziție până pe locul cinci (208 milioane de euro), Digi RCS&RDS a căzut o poziție până pe șase (203 milioane de euro). BRD și Bitdefender au făcut schimb de locuri, banca fiind pe șapte, iar compania de securitate cibernetică ajunge pe opt.
Noul nume în top zece al celor mai puternice branduri românești este Rompetrol, care după o creștere a valorii de 44%, a ajuns de pe 11 pe nouă cu o valoare de 111 milioane de euro. Electrica încheie tipul cu o valoare de 101 milioane de euro și o descreștere a valorii de -7,7%.
Brandurile româneşti din top 50 sunt evaluate la 5 miliarde euro, din care primele 10 sunt responsabile pentru 70% din valoare. Analiza Brandfinance arată că 60% dintre brandurile din clasament au fost create şi dezvoltate în ultimii 30 de ani de sectorul privat. Sectoarele retail, bancar şi petrol şi gaze domină clasamentul.
Din clasamentul celor mai valoroase branduri românești pe 2019 au ieşit brandurile Bancpost (achiziţionată de Banca Transilvania), Tinmar, AKTA, Terapia, Dona şi TVR, care au scăzut in valoare.