10 termeni de business pe care să îi știi înainte pornești un startup
Dacă te bate gândul să-ți faci propria afacere atunci ar fi bine să te familiarizezi cu mediu de afaceri și cu termenii de business care sunt folosiți.
Antreprenorii au multă creativitate, au idei de produse și sunt gata să muncească pe brânci pentru ca afacerile lor să stea pe propriile picioare. Din păcate, nu toți antreprenorii cunosc termenii de business și financiari de care o să se lovească atunci când își construiesc o afacere.
Așadar, înainte să-ți dai demisia de la job și să începi o afacere ar fi bine să arunci o privire peste acești termeni.
1. Investitor de tip Angel
Angel investor este acel investitor care este dispus să ajute un start-up la început de drum și reprezintă pasul pentru antreprenori de la a investi proprii bani sau banii familiei la a investii banii altcuiva. Bineînțeles, investitorii nu fac asta din bunăvoință, ci în schimbul unor acțiuni în cadrul companiei sau în schimbul unui alt bun. Antreprenorii trebuie să știe că investitorul, prin acestă investiție, se așteptă să ia parte la deciziile legate de business și de viitorul companiei.
2. Acceleratoarele și incubatoarele de startup-uri
Cele două sunt organizații cu structuri similare a căror menire este să ajute startup-urile. Acceleratoarele rulează programe intensive și de scurtă durată, iar incubatoarele sunt orientate către susținerea mediului antreprenorial, sprijină afaceri la început de drum.
Printr-un accelerator un start-up poate primi finanţare de la program sau de la alţi investitori. Poți să te gândești la un accelerator ca la o mini-universitate unde înveți marketing, vânzări și așa mai departe. Multe acceleratoare au acelaşi model de business ca şi fondurile seed sau investitorii de tip business angel: iau acţiuni în start-up-uri în speranţa unui exit de succes peste câţiva ani.
Incubatoarele nu iau acțiuni de la startup-uri, ci unele percep o taxă pe când altele sunt gratuite. Incubatoarele sunt potrivite pentru afacerile la început, iar acceleratoarele pentru startup-urile care au nevoie de puțin ajutor pentru accelerarea businessului.
3. Stâpânirea termenilor financiari
Poate tu vrei să faci tablouri sau o aplicație de mobil, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să cunoști termenii financiari, mai ales că o să te confrunți cu mulți. Acum nu o să găsești aici un dicționar de termeni economici, dar o să-ți exemplific câțiva ca să-ți faci o idee.
Principalii piloni ai unui business sunt: veniturile, cheltuielile și profitul. Venitul se calculează înmulțind costul unei unități/serviciu cu cantitatea vândută. Apoi trebuie să iei în calcul cheltuielile pentru a-ți vedea profitul net. Profitul net reprezintă veniturile totale minus cheltuieli. O să auzi foarte mult de marja de profit. Ei bine, acesta este raportul dintre profitul net și cifra de afaceri netă. Dacă vrei să afli marja atunci împarți profitul net la cifra de afaceri. Că tot veni vorba, cifra de afaceri este suma totală a veniturilor din operațiunile comerciale într-o perioadă de timp.
ROI (return of investment) sau care este termenul de recuperare a investiției, adică care este perioada de timp în care se recuperează investiția din profit sau din venitul net obținut în urma realizării investiției. Acesta se calculează prin împărțirea investiției totale la profitul anual, egal în timp sau la împărțirea venitului net anual. De aici reiese durata de recuperare a investiției.
Ține mine că orice idee ai un startup reprezintă un business, iar un business este reprezentat de cifre, de profit și de venituri și cheltuieli. Nu trebuie să știi tu să faci contabilitate, dar ar fi bine să știi însemnătatea termenilor care-ți influențează businessul.
4. Un unicorn este un startup de tehnologie care a ajuns la o evaluare de peste 1 miliard de dolari. O să visezi acest termen și să-l dorești pentru afacerea ta. În România există doar doi unicorni: UiPath și eMAG.
Termeni de business pe care să-i știi când pornești o afacere:
5. Validare și scalabilitate
Validarea înseamnă că ai dovedit că există o nevoie în piață pentru produsul sau serviciul pe care vrei să-l oferi. Dacă nu există o nevoie atunci nu o să ai succes. Scalabilitatea se referă la abilitatea de a crește afacerea prin replicarea modelului de afaceri pe diferite piețe sau prin noi practici de management.
6. MVP nu vine de la most valuable player, ci de la minimum viable product. Dacă ai un startup care construiește un produs hardware atunci trebuie să-l aduci într-o stare de funcționare minimă astfel încât să le arăți investitorilor potențialul produsului tău. Pe baza MVP-ului (și a altor factori) vor decide dacă să investească în tine sau nu.
7. Growth hacking reprezintă o abordare creativă și inovatoare pentru a-ți crește startup-ul. Concret, growth hackingul este o nouă formă de marketing care îmbină creativitatea, experimentarea și creșterea businessului. Încerci diferite metode de creștere, de a obține vizibilitate apoi măsori toate aceste lucruri și vezi dacă e eficient ce faci sau nu.
8. CAC și CRR, alți termeni de business importanți
CAC (customer acquisition cost) este costul de achiziție al unui client. Aduni costurile de marketing, vânzări, salarii etc și îl împarți la numărul de clienți obținuți într-o anumită perioadă. De exemplu, dacă ai cheltuit 200 de lei pe 10 clienți atunci costul este de 20 de lei.
CRR (customer retention rate) este un paramentru important deoarece îți arată dacă-ți păstrezi clienții fericiți, iar asta te ajută să afli cât de repede îți poți crește businessul. Cât la sută dintre clienți au rămas cu tine într-o perioadă de timp. Poți calcula asta pe o perioadă lungă sau scurtă.
Să zicem că începi luna cu 1000 de clienți și la sfârșit pierzi 150, dar câștigi alți 200. Asta înseamnă că ai 1050 de clienți, iar rata de retenție este de 85% ((1050-200)/100)X10=85%. E mult sau puțin? asta depinde de industria în care activezi.
9. Listarea la bursă
Atunci când ai nevoie de finanțare, dar nu vrei să te împrumuți de la bănci sau dacă nu vrei să iei bani de la investitori, poți să-ți listezi compania la bursă. Procesul listării permite acțiunilor unei companii să fie tranzacționate pe bursa dintr-o țară. Ele trebuie să respecte un anumit set de reguli pentru listare al bursei respective, precum date despre profiturile înregistrate anterior, capitalul emis/plătit etc. Există multe avantaje, dar și dezavantaje pentru o companie să se listeze la bursă, dar asta este un subiect pentru altă zi.
10. Evaluarea financiară
Mai devreme ți-am zis de unicorn și de evaluarea de 1 miliard de dolari. Dar ce este acestă evaluare și cum se face? O evaluare a unui startup se face luând în calcul mai mulți parametri precum produsul pe care-l face, echipa din spate și tracțiunea pe care ar putea să o aibă. De asemenea, se iau în calcul și companii similare din domeniul în care activezi, la ce valori au fost evaluate acestea, se iau în calcul veniturile, cheltuielile și profitul startup-ului pe care-l conduci.
De exemplu, pentru startup-urile aflate la început în SUA o investiție de 20.000 de dolari înseamnă o evaluare de 400.000 de dolari, iar o investiție de 100.000 de dolari duce evaluarea financiară la 1 milion de dolari (date din 2012).
Dacă ai ajuns până aici înseamnă că te interesează să pornești un startup. Pentru o afacere de succes nu este nevoie doar să știi termeni de business, ci să și asculți de sfaturile altor. Aici vezi care sunt sfaturile lui Daniel Dines, fondatorul UiPath, pentru ca tu să crești o afacere de succes.