De ce succesul Netflix cu The Irishman ar putea îngropa cinemaurile
The Irishman e, după cum arată cifrele, filmul cu care Netflix a dat lovitura anul acesta. Și nu e singura producție de acest fel. Iar asta ar putea reprezenta un punct de cotitură în industria de film. Cinematografele sunt primele care ar putea avea de suferit.
The Irishman e cel mai recent film al lui Martin Scorsese și e una dintre producțiile cu care Netflix a avut un succes enorm. E regizat de o legendă de la Hollywood și are în distribuție alte legende precum Al Pacino și Robert De Niro. Dar, la fel ca în oricare altă industrie, succesul unui e eșecul celuilalt.
Cineva trebuie să tragă un pic pe dreapta atunci când ambele benzi sunt ocupate de bolizi de mare viteză. Popularitatea de care se bucură The Irishman ar putea crește presiunea asupra companiilor de media care distribuie filmele. Iar elementul central îl reprezintă, de fapt, crema premiilor din cinematografie: adică premiile Oscar.
În acest moment, pentru ca un film să prindă o nominalizare la Oscar trebuie să ruleze cel puțin 90 de zile în cinematrografe, înainte de a apărea oriunde altundeva. Netflix a obținut mai multe derogări de la această regulă cu filmele sale. Pentru că e vorba de Netflix, un gigant. Dar, în curând, această regulă ar putea fi schimbată sau chiar eliminată cu totul.
Cum se măsoară succesul The Irishman
The Irishman a rulat un pic în cinematografe înainte de premiera de pe Netflix. Pentru că a fost parte din înțelegerea cu Scorsese, care-și dorea ca filmul lui să ajungă la gala Oscar. Vei afla prin ianuarie dacă The Irishman va primi nominalizări. Posibil să fie câteva.
Ideea e că și Netflix vrea premii Oscar, mai ales după succesul de anul trecut cu Roma. Așa că a acceptat să-și trimită producția în cinematografe înainte de a o aduce pe platformă. Dar succesul pe care l-a avut în zona de streaming este semnificativ mai mare decât cel din cinema.
Netflix estimează că mai bine de 40 de milioane de oameni au văzut The Irishman în primele 28 de zile pe platforma de streaming. 26 de milioane au văzut mai bine de 70% din el. Cifrele, în realitate, ar putea fi, de fapt, mult mai mari.
Asta pentru că totul e calculat la numărul de conturi. Or, un cont poate fi folosit simultan de cinci persoane. Plus că pe canapea, în fața Netflix, se pot aduna mai multe persoane.
Netflix i-a adus lui Scorsese cifre cu care nu s-a mai întâlnit
Ca să-ți dai seama de ce Netflix poate îngropa definitiv cinematografele, trebuie menționată o comparație. În urmă cu peste 20 de ani, Scorsese lansa Goodfellas, un alt film de referință al cineastului. În prima săptămână, îl văzuseră în cinematografe două milioane de oameni. Și cam atât.
Iar asta poate însemna un singur lucru: noile producții vor veni mai repede pe platformele de streaming. Dacă vor mai veni și în cinematografe rămâne de văzut în următorii ani. Asta e o veste bună pentru consumatori. Ai acces oricând la orice. Dar pentru cinematografe, cele care au dominat ani la rândul industria de distribuție a filmelor, s-ar putea să însemne sfârșitul.
Anul acesta, Netflix a lansat deja The Irishman și Marriage Story cu câteva luni înainte de premiile Oscar. Le-a plimbat foarte puțin prin cinematografe înainte, doar să bifeze ulterior nominalizările. A reușit să ducă termenul privind exclusivitatea din cinema mult mai jos și ar putea reuși chiar să elimine această regulă.
Netflix a reușit deja să-i facă pe mulți să renunțe la abonamentele de cablu TV. De ce n-ar reuși, așadar, să-i facă și să renunțe să plătească bilet la cinema?