Planurile mărețe ale Facebook pentru a combate știrile false, la alegerile prezidențiale
Știrile false de pe Facebook, prin intermediul unor companii precum Cambridge Analytica, au fost responsabile pentru alegerea lui Donald Trump și Brexit. Compania condusă de Mark Zuckerberg vrea să prevină repetarea acelei situații.
Printr-un comunicat de presă recent, Facebook a anunțat o serie de măsuri pentru combaterea dezinformării și a eliminării știrilor false, în contextul alegerilor prezidențiale iminente din SUA. Compania a comunicat la începutul acestei săptămâni că va deveni mai transparentă prin măsuri precum fi afişarea mai multor informaţii despre deţinătorul confirmat al unei pagini în reţeaua socială sau etichetarea mai vizibilă a conţinutului marcat ca fals de verificatori independenţi.
Compania Facebook a fost aspru criticată în ultimele săptămâni de mai mulți candidați democrați, precum Joe Biden și Elizabet Warren, din cauza excluderii de la verificări a publicității electorale din partea politicienilor. Răspunsul la acest set de circumstanțe din partea lui Mark Zuckerberg nu a întârziat să apară. CEO-ul a spus la momentul respectiv că rețelele sociale au creat modalități revoluționare de exprimare și nu ar trebui eliminate.
Din păcate, conform oficialilor de campanie ai lui Joe Biden, principalul candidat democrat la alegerile prezidențiale, problemele legate de răspândirea dezinformării există deja pe Facebook. În urmă cu câteva zile, Biden cerut eliminarea unei reclame difuzate de un super-comitet de acţiune – grup de campanie, nu un anumit politician – despre care a susţinut că ar conţine afirmaţii false despre fostul vicepreşedinte al SUA. Reclama nu mai este activă la ora actuală, dar este foarte dificil să monitorizezi fiecare banner care ajunge targetat pe Facebook, dacă gigantul american nu le monitorizează înaintea publicării.
Singura decizie la scară largă luată de Facebook constă în faptul că va interzice orice reclamă al cărei conținut îndeamnă alegătorii să nu meargă la vot. Zuckerberg a insistat și pe faptul că, interzicerea dezinformării electoratului, se va aplica şi publicităţii difuzate de politicieni. Aparent, va exista și o locație centralizată prin care oricine poate să vadă câți bani a cheltuit un candidat pe reclame politice în campania electorală, deși lista va fi inutilă dacă nu va include investițiile terților în reclame politice pentru beneficiul anumitor candidați.
„În ultimă instanţă, alegerile s-au schimbat semnificativ după 2016, iar Facebook s-a schimbat la rândul său. Ne confruntăm cu atacuri tot mai sofisticate din ţări cum ar fi Rusia, Iran şi China, dar am încredere că suntem mai bine pregătiţi”, a susţinut Zuckerberg luni. Cu alte cuvinte, are o scuză.