Mașina mai rapidă decât sunetul intră în teste: ce viteză trebuie să atingă
În urmă cu mai bine de jumătate de secol, un pilot de avion a zburat mai repede decât sunetul. În vremurile mai prezente o echipă de ingineri încearcă să facă același lucru cu o mașină: Bloodhound LSR. Primele teste se vor derula în toamnă și deja există o țintă pentru acest autovehicul.
Bloodhound LSR e numele mașinii proiectate să doboare un record impresionant: să meargă mai repede decât sunetul. Mașina va fi dusă în Africa de Sud pentru teste la viteze mai mari. Până acum, în Marea Britanie, a atins 338 kilometri pe oră. Primul test pentru o viteză de circa 600 de km/h e programat pentru octombrie.
Diferența între proiectul de acum și altele din trecut e că echipa Bloodhound se bazează mai mult ca oricând pe computere. Colaborează cu Oracle pentru a monitoriza, colecta și analiza datele. Astfel, sunt 500 de senzori pe mașină ca să fie ținută sub observație. Tocmai de aceea sunt extrem de importante testele.
Ce motor folosește Bloodhound LSR ca să fie mai rapidă decât sunetul
Bloodhound LSR e echipată cu un motor Rolls Royce EJ200 de pe un avion Eurofighter Typhoon. Da, e un motor de avion cu reacție și, cumva, era de așteptat. Este o mașină supersonică doar pentru că nu vrea nimeni să-i spună rachetă cu anvelope.
Motorul este hibrid în sensul că folosește combustibil solid și peroxid de hidrogen. Puterea potențială este de 20.900 kilonewton. Iar acest ansamblu destul de imprevizibil va fi testat în deșertul Kalahari din Africa de Sud. Vor fi 300 de voluntari pregătiți să ajute la derularea testelor.
Cea mai mare problemă acum e că Bloodhound LSR s-ar putea să nu fie niciodată prea aproape de atingerea țelului. La final de 2018, situația financiară nu era deloc roz. Proiectul a fost închis temporar. În martie 2019, Ian Warhurst a cumpărat bunurile companiei intrate în faliment și a repornit totul.
Cine a doborât prima dată recordul de viteză pe uscat
Pilotul Andy Green, în 1997, a fost primul om care să meargă, pe uscat, mai repede decât sunetul. Viteza sunetului este de 1.235 km/h (în aer, la 20 de grade Celsius), iar ținta pentru Bloodhound LSR e 1.600 km/h. Ei bine, în urmă cu 22 de ani, Green a condus o mașină dotată cu două motoare și-a atins o viteză de 1.227,986 km/h. Viteza sunetului variază în funcție de temperatură și tipul gazelor (în cazul aerului) prin care trece sunetului. Iar ca exemplu, sunetul are în apă o viteză de 1.480 m/s (față de 343 m/s în aer).
Recordul lui Andy Green a fost unul norocos, în condiții optime pentru el, dar în cazul Bloodhound LSR promisiunea ar putea fi mai mare decât reușita.