05 mart. 2019 | 14:30

Legea UE care schimbă internetul și îmbogățește companiile americane

ACTUALITATE
Legea UE care schimbă internetul și îmbogățește companiile americane

Ulrich Kelber, comisar federal pentru protecția datelor al UE, trage un semnal de alarmă în privința adoptării noi directive europene a drepturilor de autor.

Directiva va fi votată la finalul lunii martie, iar Articolul 13 le impune comunităților online, platformelor și serviciilor online să împiedice utilizatorii să încalce drepturile de autor, în loc să se asigure că astfel de materiale care încalcă drepturile de autor sunt eliminate rapid.

Kelber spune că Articolul 13 va duce la utilizarea de filtre automatizate pentru că este imposibil pentru companii care au servicii online să examineze tot ceea ce se publică zilnic, fie că e vorba de video, audio, o fotografie sau un mesaj.

El semnalează faptul că asta va duce la exagerbarea problemei existente de dominație a marilor companii de tehnologie și va expune europenii la riscul de a fi urmăriți online și manipulați.

Articolul 13 cere companiilor să interzică orice fel de încălcare a drepturilor de autor. Astfel, companiile mici și mijlocii nu-și vor permite să licențieze cataloage de filme, muzică, cărți și vor trebui să se bazeze pe filtre pentru a bloca material nelicențiat.

Numai că dacă o companie e prea mică pentru a-și permite aceste licențe este și prea mică să-și facă propriile filtre. Content ID-ul lui Google pentru YouTube costă 100 de milioane de dolari și blochează doar o fracțiune din ceea ce se cere sub Articolul 13. De aceea, firmele mici probabil vor apela la companii mari, care-și permit să investească astfel de sume în filtre, companii ca Google sau Facebook.

Astfel de jucători vor fi mai mult decât fericiți să închirieze astfel de filtre pentru a-și recupera investiția apoi pentru a face profit.

O altă problemă este că tot ce comunică europenii în Europa va ajunge în serverele offshore ale companiilor pentru analiză. Asta înseamnă că Articolul 13 asigură un venit constant pentru companiile americane și acces la datele generate de tot ce înseamnă comunicare pe internet în Europa.

Ulrich Kelber spune că Articolul 13 ar putea fi respectat și fără filtre, dar cere o „revizuire atentă” a proiectului de lege și să fie bazat pe „confidențialitatea datelor”.

Petiția online împotriva acestui articol este una dintre cele mai votate petiții online din istorie, iar în acest moment are aproape 5 milioane de semnături.