Cum pot să dispară de pe piață Dacia Duster și Sandero. Scenariul care poate da cea mai mare lovitură uzinei de la Mioveni
Dacia Duster și Dacia Sandero ar putea să dispară de pe anumite piețe din Europa, în anumite situații, după cum arată unele statistici. Nu ne referim aici la încetarea producției, ci de o scădere drastică a cererii pentru aceste modele. Este bizar, totuși, având în vedere că ambele au devenit chiar mai populare decât „veteranul” model Logan, mașina nouă a românului pe care o putea folosi la orice.
Cum au ieșit Dacia Duster și Sandero din topul celor mai vândute mașini din Europa
La începutul toamnei trecute, Dacia a fost prinsă cu o surpriză mai neplăcută și destul de îngrijorătoare. Dacă e să dăm crezare statisticilor prezentate de Jato Dynamics, în septembrie anul trecut, modelele Duster și Sandero au dispărut complet din topul 25 al celor mai vândute mașini din Europa. A fost o premieră îngrijorătoare, având în vedere că SUV-ul românesc a fost foarte căutată și extrem de populară datorită prețului. Iar Sandero câștigase teren pe segmentul mașinilor de oraș ieftine și cu un consum redus de carburant.
În mod paradoxal, cu o lună înainte, în august 2018, Dacia înregistrase o creștere record în vânzarea modelului Duster. La el și Sandero. Ce s-a întâmplat în doar o lună? Simplu. Piața auto este una extrem de competitivă, e ca o junglă, în care reușește să supraviețuiască doar cel mai puternic. N-o fi Dacia cea mai puternică, dar, cu siguranță a fost și este un supraviețuitor pentru că are alături un „prădător” masiv – Renault.
La începutul toamnei lui 2018, Jato Dynamics arătase că noul Opel Corsa a fost cel mai vândut model din Europa, surclasând chiar și Volkswagen Golf. Din fericire pentru marca românească, recordul pe care l-a avut în august 2018 a ajutat-o să compenseze pierderea din toamnă, iar acum, în 2019, pare că se ridică iar.
Dacia revine pe poziții în 2019 și promite evoluția pe care o aștepți de mult timp
În primele șase luni ale lui 2019, compania românească a produs 191.776 de mașini, cu 9% mai multe decât în aceeași perioadă anul trecut. Din totalul acelor modele, 145.559 au fost Duster, semn că cererea pentru SUV-uri mici, compacte și ieftine a crescut din nou, iar mașina românească e iar căutată.
Eu consider că ceea ce a salvat SUV-ul românesc de la o prăbușire bruscă și, poate, permanentă, a fost modificarea motorizării: întâi trecerea de la simplul dCi, la Blue dCi, tehnologie diesel cu AdBlue, care se adaptează destul de bine cu noile standarde de poluare impuse în Europa. A doua modificare a fost introducerea unui motor mai puternic și anume TCe-ul de 130, respectiv 150 de cai-putere. Era absurd să conduci un SUV care e la fel de puternic ca o Dacia Logan din prima generație. Iar din această vară, noile motoare sunt disponibile și pe varianta cu tracțiune integrală.
Să zicem că românii ar fi continuat să mai cumpere SUV-ul și în situația în care nu se făceau acele modificări. Totuși, concurența este cea care „ucide” un model. Iar în România, concurența nu e departe de Mioveni. La Craiova, Ford produce în acest moment noul model Puma, un SUV care îl „contra-candidează” direct pe Duster, având în vedere clasa din care fac parte.
De ce nu poate Dacia să fie mai bună decât e în prezent
Ce-l poate menține pe Duster încă deasupra clasamentului? Păi, prețul, desigur. Dar clienții sunt schimbători și așa și trebuie să fie. Mai degrabă aș fi dispus să dau 25.000 de euro pe un SUV cu tehnologii de ultimă generație la nivel de securitate, siguranță și nu numai, decât 18.000 de euro pe un SUV care încă oferă tehnologii modeste la bord. Brandul românesc a încercat, dar mai are multe de pus pe mașinile sale. Dar nu prea o să poată, din cauza politicii de a menține prețul cât mai scăzut. Nu le poți avea pe toate: și cele mai noi tehnologii, și cel mai mic preț de achiziție.
Singura modalitate de a-i satisface și pe clienții ceva mai pretențioși și cu stare financiară foarte bună ar fi să fabrice noi modele. Compania românească s-a bazat doar pe clienții cu venituri mici, dispuși să facă un compromis al calității de dragul banilor. Totuși, începe să aibă concurență și la acest capitol. rămâne de văzut prețul oficial pe care-l va avea din această iarnă noul Ford Puma.
Noul director general al Renault Group, Christophe Dridi, a dezvăluit luna trecută că marca românească o să-și mărească portofoliul de automobile.
„Provocarea noastră este să continuăm succesul Dacia, iar «copilul» nostru să aibă niște surori”, a mai spus Dridi, conform profit.ro.
De asemenea, dacă marca românească nu investește în integrarea pe piața mașinilor electrice, o să aibă foarte mult de pierdut. O statistică prezentată de Registrul Auto Român arată cifre îngrijorătoare pentru Dacia: în primele șase luni ale lui 2019, în România, înmatriculările de vehicule electrice a crescut cu aproape 50% față de aceeași perioadă de anul trecut. Compania românească n-are niciun model electric. Poate doar unul prototip, făcut, de plictiseală, în pauzele de cafea de către inginerii mai pasionați.