Vopseaua care a făcut avionul supersonic Concorde să zboare mai lent
Concorde Sierra Delta deține recordul pentru cel mai rapid avion comercial, însă o campanie publicitară i-a adus câteva probleme.
În anii 90, cei de la Pepsi și-au dat seama că aveau o problemă: era prea mult roșu pe cutiile sale de suc. La nivel vizual, ar fi fost prea similar cu principalul rival al companiei, Coca Cola. Astfel, Pepsi a pus pe piață noi cutii de suc, pe care de această dată domina culoarea albastră. Au vrut să promoveze masiv schimbarea, așa că au lansat așa-numitul Project Blue.
Printre altele, au încheiat o înțelegere și cu Air France, compania de zbor, care a fost de acord să-și vopsească unul dintre avioanele din flotă cu noua culoare Pepsi. Era vorba despre Sierra Delta, unul dintre cele 20 de avioane Concorde care existau în acea vreme. Până în prezent, acesta deține recordul pentru cel mai rapid zbor comercial în jurul lumii: 31 de ore, 27 de minute și 49 de secunde.
Avionul a fost vopsit în secret, într-o clădire ce aparținea Air France din Paris. A fost nevoie de 200 de litri de vopsea și mii de ore de lucru.
Ce dificultăți a întâmpinat avionul Concorde
În cadrul Project Blue, Pepsi a trimis avionul într-un tur promoțional, în 10 orașe din Europa și Orientul Mijlociu. Totuși, și-au dat seama repede că exista o problemă. Avionul nu putea zbura la capacitate maximă din cauza unui factor aparent inofensiv: vopseaua albastră.
În mod obișnuit, Concorde putea ajunge la viteza Mach 2.04, ceea ce s-ar traduce în aproximativ 2.5000 de km/h. Totuși, zborul la această viteză genera o cantitate uriașă de căldură, totul din cauza fricțiunii aerului asupra suprafeței avionului. În cazul avioanelor supersonice, nu tot aerul se poate da din calea acestuia suficient de rapid. Acest lucru creează o zonă de presiune mare în partea din față a avionului, ceea ce îl face să se încălzească. Temperatura poate ajunge chiar și la 127 grade Celsius, ceea ce face ca avionul să se extindă cu aproximativ 30 milimetri.
Concorde a fost creat special pentru a evita astfel de situații. Folosea un tip special de vopsea albă care reflecta mai bine lumina decât vopselele folosite în mod tipic pentru avioane și contribuia la meținerea unei temperaturi potrivite.
Astfel, odată vopsit cu albastrul de la Pepsi, avionul nu mai putea zbura la viteze obișnuite, pentru că risca să se încălzească mai mult decât ar fi fost indicat. Piloții au fost instruiți că puteau să depășească viteza Mach 2 doar pentru un timp scurt, de 20 de minute.
În schimb, viteza de croazieră a Condorde a fost de 1,7 Mach pe aproape toată durata zborului, pentru a evita supraîncălzirea. Sierra Delta a păstrat culorile Pepsi pentru două săptămâni, după care a revenit la albul original.