12 nov. 2019 | 15:20

Black Friday în România: când a pornit și ce a însemnat la început

ACTUALITATE
Black Friday în România: când a pornit și ce a însemnat la început

Black Friday este, pentru mulți, cel mai așteptat eveniment al anului. Banii sunt cheltuiți mai lejer decât în orice altă zi a anului. Totodată, creditele sunt mai numeroase ca niciodată. Și ce facem cu asta?

Vinerea Neagră este prilej de cheltuit bani pentru consumatori și de adunat profit pentru comercianți. Trendul este unul mai vechi, dar în România a ajuns ceva mai târziu decât în alte țări.

Cum a ajuns Black Friday în România

Anul acesta, Black Friday are loc pe 15 noiembrie – cel puțin la eMAG, dar și alții se vor conforma. Deși, ca în fiecare an, retailerii nu țin cont neapărat de această dată exactă. Mulți dintre aceștia fie încep mai devreme perioada de reduceri, fie continuă să facă oferte și după sfârșitul oficial al Vinerii Negre, fie ambele.

Cu toate astea, unii văd ziua asta ca fiind mai importantă decât alte sărbători, precum Crăciunul, de exemplu. Totuși, cum am ajuns să avem o zi dedicată shopping-ului și reducerilor în România?

Ca mai toate lucrurile de care ne bucurăm și noi, și această „sărbătoare” a pornit de la americani. Pentru ei, este de fiecare dată ultima vineri din luna noiembrie, a doua zi după Ziua Recunoștinței. La noi în țară această dată este mult prea aproape de ziua națională a României, pe 1 decembrie, când la noi este zi liberă.

În România, Black Friday a ajuns în 2011, la inițiativa eMAG. Pentru a avea timp să livreze produsele înainte de 1 decembrie, retailerul a considerat că mai potrivit ca acest eveniment să aibă loc mai devreme la noi în țară.

Tot mai multe magazine, de la an la an

La început, doar câteva magazine s-au alăturat trendului. Pe parcurs, tot mai mulți retaileri au văzut în aceasta o oportunitate de profit. Acum, mai toate magazinele fac oferte de Vinerea Neagră, indiferent de natura lor. Astfel, nu mai ai reduceri doar la electronice, de exemplu, ci primești acum oferte de Black Friday și la cafea sau lenjerie intimă.

În România, fenomenul este foarte larg răspândit și e chiar mai popular decât în alte state mai dezvoltate ca a noastră. Cei de la Fashion Days au făcut câteva studii în acest sens. Au ajuns la concluzia că aproape 90% dintre români au auzit cel puțin de evenimenul de sales. În plus, peste jumătate dintre aceștia spun că intenționează să cumpere ceva cu ocazia acestei zile. Cele mai căutate produse sunt, de obicei, cele din categoria electro & IT.

De altfel, după rezultatele la bacalaureat și evaluarea națională, Black Friday este pe locul trei în topul celor mai populare căutări pe Google în 2018, la noi în țară.