30 sept. 2018 | 09:06

Mașina inventată de un evreu în Germania nazistă a schimbat istoria Volkswagen

ACTUALITATE
Mașina inventată de un evreu în Germania nazistă a schimbat istoria Volkswagen

Ca o ironie a istoriei, una dintre sursele de inspirație ale lui Volkswagen Beetle a fost o mașină inventată de un evreu, chiar într-o epocă în care nazismul câștiga puterea în Germania.

Josef Ganz a fost evreul de origine austro-ungară care a inventat un vehicul cu design inovator în anii ‘30. Ganz a fost doar unul dintre numeroșii ingineri ai vremii care propuneau idei pentru automobile, însă mașina lui a avut norocul de a deveni sursa de inspirație a uneia dintre cele mai vândute mașini din istorie: Volkswagen Beetle.

Unii ar spune că Beetle n-ar fi existat dacă n-ar fi fost automobilul lui Ganz. Dar el a fost un inventator evreu într-o lume xenofobă și rasistă, iar renumele mașinii sale a fost șters din istorie, în timp ce Beetle a cunoscut mai târziu succesul.

volkswagen beetle standard superior masina evreu hitler

Proto-Beetle-ul lui Ganz s-a numit Standard Superior și a fost produsă în 1933, chiar în anul în care Hitler a fost ales cancelar al Germaniei și aducea nazismul la putere și cu cinci ani înainte ca Porsche să creeze designul lui Volkswagen Beetle. Ce a preluat “Broscuța” de la Superior? Păi cam tot ce era mai esențial și ți se pare mai evident: motor pe spate, suspensii independente cu osie oscilantă pe spate și acea formă bombată din spate care se regăsește și la Beetle-ul de azi.

În reclamele tipărite ale vremii, Standard Superior chiar fusese supranumită “volkswagen”, dar fără vreo legătură cu celebra companie auto care nici nu exista. Nu uita că “volkswagen” înseamnă “mașina poporului”, deci Standard Superior era o mașină ieftină și accesibilă germanului de rând.

volkswagen beetle standard superior masina evreu hitler

Azi, doar cunoscătorii au auzit de ea, dar, din punct de vedere istoric, mașina lui Ganz a fost și încă este subapreciată. Și, de asemenea, este foarte rară. Au fost fabricate doar 250 de unități; probabil, dacă Hitler n-ar fi venit la putere, Ganz ar fi avut șansa să-și dezvolte automobilul și alta ar fi fost istoria “Broscuței”…sau n-ar fi fost deloc.

Dintre acele modele însă, doar un singur exemplar a supraviețuit (într-un fel). Singurul Standard Superior care a rezistat cât de cât probei timpului a fost cumpărat de un anume Paul Schilperood, cel care a menținut vie amintirea lui Josef Ganz într-o carte pe care i-a dedicat-o.

volkswagen beetle standard superior masina evreu hitler

Schilperood a cumpărat automobilul istoric cu scopul de a-l restaura, dar, din cauza vechimii și a lipsei documentelor tehnice viabile, mașina a primit piese și elemente de caroserie de la Trabant. Dacă te uiți mai atent la ea, ai zice că e un prototip de Trabant. Chiar și motorul sună ca al unui Trabi.

volkswagen beetle standard superior masina evreu hitler

Standard Superior, “strămoșul” lui Beetle, a pierdut mult din vechiul design, dar, cel puțin a supraviețuit și azi este perfect funcțional.Trebuie ținut cont de faptul că nu-i deloc ușor să restaurezi un vehicul istoric din perioada interbelică folosind ca documente doar fotografiile vremii.