De ce sunt trotinetele electrice o problemă în București și în România
Trotinetele electrice devin problematice dacă vor fi încadrate în categoria mopedelor. Asta presupune înmatriculare ca orice alte autovehicule.
Capitala a ajuns să fie foarte circulată de trotinete electrice. Sunt practice pentru că se pliază și îți asigură un transport mai rapid și își face mult mai ușor loc în traficul aglomerat.
Se întâmplă rar un accident provocat de un conducător de trotinetă electrică, dar, odată ce se produce, indiferent dacă e din vina celui cu trotinetă sau a celuilalt participant la trafic, cazul poate ajunge în atenția polițiștilor și apar controverse. Legislația nu e suficient de clară cu privire la statutul trotinetelor electrice.
În Baia Mare, un astfel de caz a ajuns până în instanță, pentru că persoana care conducea o trotinetă electrică și implicată într-un accident cu o mașină pe carosabil, a contestat amenda primită de polițist. Acesta din urmă a considerat că tânărul respectiv nu avea voie pe carosabil.
În plus, instanța a stabilit că reclamantul nu a avut calitatea de pieton, ci de conducător de autovehicul. Eroare din partea polițistului. Dacă e moped/autovehicul, trotineta are voie pe carosabil, dar să existe și o bandă specială pentru ea.
Pentru simplul fapt că trotineta electrică este motorizată e considerată autovehicul. Cu un avocat bun însă, lucrurile pot fi extrapolate pentru că legislația nu se pronunță cu claritate în acest domeniu.
Indiferent dacă deții o bicicletă, o trotinetă electrică sau un autoturism, regulile rutiere trebuie respectate. Conducătorii de biciclete și trotinete electrice trebuie, de asemenea, să cunoască regulile de circulație și să le respecte în conformitate, pentru a nu se pune nici pe ei, nici pe ceilalți în pericol.
Problema cu aceste reguli apare când vine vorba de înmatriculare și de permis. Chiar dacă trotinetele electrice ajung să fie încadrate în categoria mopedelor, acestea nu trebuie înmatriculate ca un autovehicul obișnuit.
Unde ar trebui să intre trotinetele electrice în legislație
Potrivit articolului 13 din Codul rutier, alineat 1, „autovehiculele, cu excepția mopedelor și a troleibuzelor, precum și remorcile se înmatriculează permanent sau temporar la autoritatea competentă în a cărei rază teritorială proprietarii își au domiciliul, reședința ori sediul, în condițiile stabilite prin reglementările în vigoare.”
Însă art. 14 precizează că „tramvaiele, troleibuzele, mopedele, tractoarele agricole sau forestiere, altele decât cele prevăzute la art. 13 alin. (2), inclusiv remorcile destinate a fi tractate de acestea, precum și vehiculele cu tracțiune animală se înregistrează la nivelul primariilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București, care, prin compartimentele de specialitate, țin și evidența acestora.”
O trotinetă electrică nu va fi încadrată în categoria mopedelor dacă nu depășește viteza de 25 km/h.
Trotinetele electrice fabricate în Europa nu depășesc 25 km/h, pentru că sunt construite în conformitate cu legislațiile europene. Lucrurile stau puțin diferit în cazul celor venite direct din China (paradoxal) sau dacă sunt modificate, dar nu diferă cu mult.
În plus, niciun polițist nu îți va testa trotineta să vadă dacă depășește sau nu viteza de 25 km/h. Tocmai din acest motiv, polițistul nu te poate amenda pentru simplul motiv că circuli regulamentar prin oraș. Doar în cazul în care provoci un accident poți avea ceva probleme cu legea.
Este cuvântul tău împotriva organelor legii, iar cuvântul cetățeanului nu are nicio greutate dacă nu are bază legală și de aceea se ajunge în instanță.
O altă problemă, care revine mereu în atenție, iar autoritățile iau prea puține măsuri, e că nu există piste amenajate pentru biciclete și trotinete electrice. De aceea, conducătorii acestor vehicule ajung să circule pe unde apucă, pe carosabil, pe trotuar și cu riscurile de rigoare.