Cum se joacă cu viața ta producătorii auto când vine vorba de teste
Programul de teste de siguranță Euro NCAP a identificat părți componente ale mașinilor testate cu inscripții dubioase care te fac să crezi că producătorii fentează și aici.
Experții în teste de siguranță a pasagerilor de la Euro NCAP și Thatcham Research din Marea Britanie au identificat inscripții neconforme în special pe airbaguri și pe scaunele pentru copii.
Pe fiecare dintre aceste componente apar inscripții de genul “Euro NCAP only” sau “for crash test only”, care semnifică faptul că producătorii folosesc piese speciale pe automobilele date spre testare.
În general, acei indicatori apar pe părțile componente care ar trebui să asigure supraviețuirea pasagerilor în caz de accident. Inscripțiile apar uneori chiar și pe spuma din interiorul scaunelor.
Experții din cadrul Euro NCAP sunt suspicioși deoarece componente precum airbagurile sunt destul de comune, fabricate în serie în cantități industriale, care, în mod normal, n-ar trebui să fie realizate și în ediție limitată doar pentru autoturismele date spre testare.
Asta dacă nu cumva vrei, ca producător, să treci cu brio testele de siguranță cu componente mai bune decât cele pe care le aplici ulterior pe producția de serie a respectivelor automobile.
Pe de o parte, atunci când producătorii respectivi au fost contactați (dar pe care nu i-au numit), experții NCAP au primit o serie de argumente scuzabile, greu de crezut, dar și greu de verificat: fie că e ceva normal, întrucât sunt produse originale, fie că ar fi fost vorba de niște piese din ediții mai vechi.
Pe de altă parte, astfel de cazuri n-au mai fost identificate în ultimul an în timpul testelor. Sunt niște detalii pe care le observi și care-ți trezesc ceva suspiciuni de trișat, dar nici nu poți lansa acuzații, mai ales în contextul în care automobilul respectiv trece testul.
Dacă producătorii folosesc sau nu componente mai bune și mai sigure n timpul testelor decât cele aplicate în producția de serie, nu știi niciodată cu certitudine. Dar, nu toate modelele aceleiași versiuni se comportă exact la fel în timpul unor accidente similare.