De ce sunt scumpe telefoanele scumpe și cât de mult contează brandul

De ce sunt scumpe telefoanele scumpe și cât de mult contează brandul

Discuția este foarte lungă: iPhone X costă 1.000 de dolari și totuși componentele sale costă 357 de dolari. De ce este totuși atât de scump? Merită banii sau mai bine cumperi un telefon ieftin? Cât de scumpe vor fi telefoanele pe viitor? O să trecem prin toate aspectele, pe rând, iar concluziile le tragem la final.

Marii producători de terminale au reușit să crească treptat prețurile telefoanelor de top, aparent fără o logică în spate. Iar trendul se menține de ani buni și nici nu dă semne să încetinească. Dar să nu uităm, acest trend a fost inițiat și continuat de Apple, iar compania americană a fost singura care a reușit să facă acest lucru pe zona de laptopuri, unde este aproape imposibil să vinzi cu preț mare. Făcuseră asta și pe zona de desktop; de fapt, au făcut-o și cu iPod și cu iPad și cu celelalte produse.

De ce atât de scump?

Datorită filosofiei Apple, iar până acum compania nu a dat greș. Ba chiar când au propus soluții ieftine au avut cel mai adesea parte de ironie și de vânzări slabe. Iar când au lansat cele mai scumpe computere, au avut de fiecare dată succes.

Comparat deseori cu un cult sau o religie, brandul Apple a atras prin unicitatea produselor, conceptelor, prin  marketing diferit și așa mai departe. Însă tracțiunea creată de Apple a acționat ca un efect de bumerang. Și rivalii săi au devenit treptat faimoși, începând cu cel mai mare concurent: Samsung.

Când Samsung a lansat Galaxy S toată lumea țipa că a copiat iPhone și că este un produs sortit eșecului. Industria era polarizată atunci de Nokia, HTC, cei care reprezentau vechile telefoane și Apple, LG, cei care făceau noile telefoane cu ecran tactil. Iar produsul Samsung, oricât ar fi de inspirat de iPhone, a avut un succes masiv.

De fapt reușita Samsung poate fi pusă în context cu scăderea continuă înregistrată de HTC, Sony, LG și alți competitori. Evident, nu doar din cauza Samsung au scăzut, dar a fost unul dintre factorii determinanți.

Astăzi, Samsung trasează trenduri în design, setează standardele pentru fotografie și așa mai departe, iar alte branduri vin din urmă. Huawei se apropie cel mai tare de liderii industriei, Xiaomi și Oneplus concurează pe preț foarte mult, unii dintre jucătorii mai vechi reușesc să-și împrospăteze seriile de terminale.

Mii de oameni alături de alte mii de oameni

Dar toți cei care au succes au și costuri foarte mari. Apple are 123.000 de angajați la nivel global, lucrează cu zeci de companii furnizoare, 800 de ingineri lucrează doar la camera foto pentru ca fotografiile să iasă perfect. Samsung are 308.000 de angajați la nivel global, iar 70.000 de ingineri lucrează pentru dezvoltarea produselor de următoare generație.

Mai mult, dezvoltarea unui telefon nu se face doar selectând componente dintr-o listă oferită de furnizor și asamblarea unui produs ieftin, pe care apoi să-l vindem noi la preț triplu. Oricât de ciudat sună, nu așa se fac telefoanele, iar acest lucru vi-l pot confirma chiar și Allview sau alte branduri mici. Cei care au încercat să fenteze sistemul mai mult ca sigur nu au vândut nimic și nu a auzit nimeni de ei.

Pe lângă oamenii care lucrează la design și dezvoltare, există mii de programatori și dezvoltatori software, există oamenii din retail care lucrează în magazinele dedicate, există cei de la suport tehnic și așa mai departe. De-aia când un iPhone se strică, este schimbat gratuit cu unul nou. E drept că acest model va fi mai greu adoptat de ceilalți rivali, dar cred că va fi până la urmă. Nu vorbim, evident, de ecrane sparte sau telefoane scăpate în toaletă. Ci de defecțiuni din cauza produsului.

Iar abia după ce ne gândim la costuri, putem lua în calcul și marketingul. Da, marii jucători cheltuie miliarde de dolari pe an pentru a avea reclame la Super Bowl, la Campionatul Mondial de Fotbal, la campionatul de Formula 1, iar dacă nu sunt astfel de evenimente, atunci au reclame la TV, la radio, pe stradă și online. Și aceste costuri se regăsesc oarecum în prețul telefonului vândut.

Încasări mai mari, vânzări mai mici

Pe de altă parte, vânzările de terminale scumpe nu mai sunt pe val ca număr de unități vândute. iPhone X a fost un record, dar reprezintă un exemplu destul de singular, de-asta Apple și face 90% din profiturile industriei. Pentru a ține pasul cu scăderea, producătorii cresc treptat prețurile. Apple a avut vânzări cu 0.1% mai mari ca număr de telefoane, dar o creștere de 16% pentru încasări, datorită scumpirii.

La Samsung, situația e similară, S9 nu prea se vinde peste nivelurile S8, dar prețul mai mare aduce un plus la venituri. S7 se vindea mult mai bine la vremea lui – dar era mult mai ieftin.

Analiștii spun că Apple va lansa anul acesta un iPhone X Plus care va fi 1.200 de dolari. Probabil Samsung va duce Note 9 la 1050 de dolari, iar apoi va urma anul viitor Galaxy S10 sau Galaxy X cu preț peste 1.000 de dolari. Să nu uităm că Huawei are două modele de telefoane Porsche, ambele cu prețuri foarte mari. Este următorul pas pentru cei care au foarte mulți bani.

Telefonul este și un indicator de statut. Întotdeauna bogații lumii au ales telefoanele scumpe, ba Vertu, ba iPhone cu carcasa de aur, ba alte bălării. Aceste modele premium le dau ocazia multor oameni să pozeze în oameni cu bani. Știm cu toții că le-au luat în rate, la ofertă la abonament și așa mai departe, dar oamenii vor să aibă cel mai scump telefon. Așa e moda acum.

Iar brandurile au înțeles acest joc și le joacă în strună celor care acționează așa. Din păcate însă, tot mai puține inovații tehnice justifică aceste prețuri. Să vedem cât vor mai continua așa.

Dan Dragomir
Articol scris de
Dan Dragomir
Dan este fost jurnalist IT&C și actualmente pro-blogger la Computerblog.ro. Pasionat de gadgeturi și tehnologie, scrie des și despre știință, mașini sau aplicații.
Comentarii
Dan Dragomir
18:00 / 09.05.2018