Elon Musk are concurență pentru cea mai puternică rachetă din lume
SpaceX a devenit una dintre cele mai populare agenții spațiale, odată cu prima lansare a Falcon Heavy, pe 6 februarie. Acum, Elon Musk are concurență. Una destul de serioasă ai putea zice, pe numele ei Vulcan.
Ani la rând, Elon Musk și planurile sale au fost ironizate, ba chiar batjocorite. De acum nu va mai fi cazul. Asta pentru că prin spațiu se plimbă o Tesla, misiunea lui Musk având un real succes. Cele trei boostere ale rachetei, de 70 de metri înălțime, au ajutat la împingerea Tesla Roadster în spațiu. Astfel, a demonstrat că SpaceX ar putea ridica de două ori ai multă încărcătură utilă în spațiu, pentru aproxmativ 25% din costul celui mai apropiat concurent. Asta pentru că reciclează părți ale rachetelor, în valoare de zeci de milioane de dolari.
Rivalul principal pentru SpaceX este United Launch Alliance, o companie pe care Boeing și Lockheed Martin au format-o în 2005. Cea mai puternică rachetă a ULA este Delta IV Heavy și costă 350 de milioane de dolari. Delta IV Heavy este de câteva ori mai scumpă decât Falcon Heavy, în valoare de 90 de milioane de dolari.
În orice caz, ULA își dezvoltă propria rachetă reutilizabilă, numită Vulcan, care se anunță a fi un competitor serios pentru SpaceX. „Vulcan va zbura prima dată la mijlocul lui 2020”, a declarat Tory Bruno, directorul executiv al companiei, adăugând că pentru această rachetă costul va începe de la 100 de milioane de dolari. Delta IV Heavy a fost cea mai puternică rachetă operațională din lume. Cu ea puteai trimite aproape 32 de tone de sarcină utilă în orbita Pământului.
Deoarece Bruno a preluat conducerea ULA în 2014, compania a dezvoltat sistemul de rachete mai puternic și parțial reutilizabil. Vulcan ar trebui să ridice aproximativ 40 de tone în orbita Pământului.
Deși nu se ridică la nivelul Falcon Heavy, care poate ridica mai mult de 70 de tone pentru un sfert din preț, Bruno spune că există diferențe mari între cele două sisteme. Falcon Heavy utilizează în prezent kerosen de tip rachetă RP-1 ca și combustibil, dar poate îngheța în spațiu după câteva ore. Vulcan va folosi oxigenul și hidrogenul criogenic, care sunt mai rezistente la temperaturile spațiului.
Vulcan va reduce, de asemenea, costurile de lansare ale ULA, având motoare de rapel detașabile, numite SMART (tehnologie de retur inteligentă, modulară, autonomă). „Am fi recuperat aproximativ două treimi din cost, de fiecare dată când zburăm fără succes”, a spus Bruno.
Deși planurile ULA par a fi serioase, Musk le ironizează, spunând că nu crede că racheta va fi gata înainte de 2023.