06 iun. 2018 | 10:45

Compania care revoluționează bateriile va schimba mașinile electrice

ACTUALITATE
Compania care revoluționează bateriile va schimba mașinile electrice

Mașinile electrice sunt viitorul, dar ca să devină cu adevărat așa ceva au nevoie de baterii mai bune. Asta s-ar putea întâmpla acum cu o nouă tehnologie.

Christina Lampe-Önnerud este o chimistă suedeză și antreprenoare care a construit o companie producătoare de baterii numită Boston Power pe care a vândut-o, apoi a înființat o alta numită Cadenza Innovation. Drept urmare, ea a fost poreclită drept „Regina bateriilor„. Acum vrea să facă bateriile cu un cost mai redus și să fie mai sigure decât până acum.

În prezent, prețul comercial al unei baterii utilizate de mașinile electrice e între 200 de dolari pe kilowatt/oră și 400 de dolari pe kilowatt/oră. Totuși, doar 75% din acest cost îl reprezintă celulele bateriei. Restul de 25% se duce pe modulele care grupează aceste celule.

Bateriile sunt periculoase de la natură deoarece ele sunt realizate din materiale cu o densitate energetică mare. Ele pot fi făcute sigure prin noi modele de grupare a acestor celule. Atunci când se grăbește acest proces se pot întâmpla accidente. Își mai aduce aminte cineva de Samsung Galaxy Note 7?

Ce aduce nou Cadenza pe piață este o cutie pentru baterii realizată din același tip de material ceramic compozit folosit în realizarea „cutiilor negre” ale avioanelor. Funcția acestei cutii este aceea de a opri explozia și, implicit, combustia care ar putea apărea în interiorul unei celule de baterie. În interiorul carcasei, celulele cilindrice ale bateriilor sunt protejate de o foaie de aluminiu, care, la rândul ei, este învăluită de un alt compozit ceramic ce împiedică trasferul de căldură de la baterie. De asemenea, cutia are o funcție care oprește încărcarea excesivă a bateriei.

ARPA-E, o agenție guvernamentală americană pentru cercetarea energiei electrice, a spus că odată ce prețul unei baterii scade sub pragul de 125 de dolari pe kilowatt/oră atunci mașinile electrice vor fi competitive cu mașinile cu combustibil tradițional. În 2014, aceeași organizație guvernamentală a oferit o finanțare de patru milioane de dolari companiei Cadenza Innovation pentru a demonstra că va putea produce o baterie a cărui cost să fie sub pragul de 125 de dolari. În martie 2018, Cadenza a publicat un raport în care se arată că acest lucru este posibil.

Obiectivul startup-ului este acela de a aduce această tehnologie producătorilor de baterii de peste tot din lume. Rămâne de văzut dacă această tehnologie va putea fi implementată la scară largă.