16 aug. 2018 | 14:45

Povestea simbolurilor de pe orice gamepad de la Sony PlayStation

ACTUALITATE
Povestea simbolurilor de pe orice gamepad de la Sony PlayStation

Te-ai întrebat vreodată de ce butoanele de pe maneta de la PlayStation este inscripționat un triunghi, un pătrat, un X și un cerc? A fost ales la întâmplare sau a fost ceva deliberat?

Pentru a afla răspunsul trebuie să mergem tocmai în 1983, în curtea Nintendo. După ce compania s-a bucurat de un succes important cu jocuri ca Donkey Kong, Nintendo a decis să intre pe piața consolelor.

Așa a apărut Nintendo Entertainment System. Maneta de control a sistemului era simplă: patru săgeți direcționale în stânga, două butoane în mijloc și două butoane pe dreapta.

Mai departe, gamepad-ul a setat un standard în industrie și majoritatea producătorilor își construiau manetele astfel. Ceva mai târziu a urmat Super Nintendo Enertainment System care nu a venit singur, ci însoțit de un nou tip de gamepad, unul cu alte două butoane adăugate în dreapta și alte butoane pe fiecare „umăr” al gamepad-ului.

Ajungem la Sony imediat. La vremea respectivă, Sony lucra cu Nintendo la un cititor de CD-uri compatibil cu SNES și lucra la el încă din 1988, cu doi ani înainte ca SNES să existe. La Consumer Electronics Shows (CES) în 1991 Sony a anunțat colaborarea cu Nintendo. Următoarea zi Nintendo a anunțat că lucrează alături de Philips pentru un cititor de CD-uri. Toată lumea a fost surprinsă. Chiar și Sony.

Conflictul dintre cele două companii este o poveste pentru altă dată. Cert este că Sony a decis să-și facă propria consolă, PlayStation, pe care avea să o lanseze în 1994. Așadar, cum a ajuns ca maneta pentru PlayStation să aibă acele semne?

Unii cred că au fost inspirate de un joc Mario, dar adevărul este altul.

În 2010, inginerul Sony Teiyu Goto a povestit într-un interviu de ce a ales acele însemne pentru gamepad. „Voiam ceva simplu de reținut și de aceea am ales simboluri. I-am dat fiecărui simbol o însemnătate și o culoare. Triunghiul se referă la punctul de vedere, reprezintă o direcție și l-am făcut verde. Pătratul se referă la o bucată de hârtie și reprezintă meniurile sau documentele, l-am făcut roz. Cercul și X reprezintă da și nu și de aceea le-am făcut roșu și albastru”, a spus el.

Avem și motivul din spatele acestei decizii. Manetele au evoluat cu fiecare PlayStation, dar însemnele au rămas aceleași.