16 dec. 2018 | 15:13

Programul matinal al școlilor distruge educația elevilor

ACTUALITATE
Programul matinal al școlilor distruge educația elevilor
Happonomy

Pentru mulți copii și adolescenți, trezitul dimineața devreme este un adevărat calvar, care îi face pe aceștia să urască pe deplin școala și liceul.

În statul Seattle din Statele Unite ale Americii, lucrurile stau altfel însă. Statul a început să implementeze un orar diferit pentru copii, aceștia putând să meargă mai târziu la școală. Școlile au mutat ora de începere a cursurilor de la 07:50 la 08:45. Durata cursurilor a rămas însă aceeași ca înainte.

Beneficiile sunt evidente pentru copiii din Seattle – ei au o prezență mai bună la școală și iau note mai mari, după cum arată un studiu publicat în Science. Autorii studiului sunt de părere că schimbarea orelor de mers la școală reduce șansele ca elevii să obosească și le îmbunătățește sănătatea.

„Toate studiile cu privire la obiceiurile de somn ale adolescenților din Statele Unite ale Americii arată că momentul în care adolescenții se culcă de obicei este determinat în mod biologic – dar momentul în care se trezesc este determinat de societate”, a explicat Gideon Dunster de la University of Washington, unul din cercetătorii studiului. „Acest lucru are consecințe severe asupra sănătății și stării de bine, pentru că ritmurile circadiene întrerupte pot afecta în mod advers digestia, ritmul inimii, temperatura corpului, funcția sistemului imunitar, capacitatea de atenție și sănătatea psihică”.

Studiul a analizat 180 de copii și a descoperit că timpul de dormi pe noapte a crescut, în medie, cu 34 de minute pentru aceștia. Dacă înainte durata medie de somn pentru aceștia era de 6 ore și 50 de minute, acum are 7 ore și 24 de minute. „Să ceri unui adolescent să fie treaz și alert la 07:30 este ca și cum ai cere unui adult să fie activ și alert la 05:30”, a explicat biologul Horacio de la Iglesia, de la University of Washington, care a făcut parte din echipa de cercetare.

Un alt beneficiu observat s-a materializat sub forma notelor mărite. Notele au crescut cu 4,5% în rândul elevilor cu orarul schimbat. Mai mult, și numărul prezențelor a crescut. „Timpul de începere a școlilor are implicații serioase pentru felul în care adolescenții învață și acționează în educația lor”, a subliniat de la Iglesia. „Adolescenții au programul lor. Întrebarea este: ce program vor avea școlile lor?”.