Mașini electrice la preț de Dacia: cum se „milogește” România de UE
Realitatea e că România nu-i o țară la fel de dezvoltată ca altele din Vest. Cu această idee, țara cere de la UE prețuri mici la mașini electrice, eventual în zona costului unei Dacia Logan.
Când Dacia a introdus modelul Logan, în 2004, cel mai mare avantaj era prețul. Sigur, și un design ceva mai bun decât vechile modele Dacia. De atunci până acum, producătorul local, cu prețuri mai mici, i-a făcut pe mai mulți români să-și ia mașină nouă.
Ideea unor mașini mai ieftine, de data asta electrice, e înaintată de România statelor membre UE. Propunerea țării noastre e ca producătorii şi importatorii de autovehicule să fie stimulaţi să comercializeze acest tip de vehicule la preţuri accesibile pentru pieţele sărace. Printre acestea, evident, ar fi și România.
Valoarea pieței ar fi raportată la valoarea PIB pe cap de locuitor (limită de sub 60% din media UE), la nivelul lui 2013, conform Ministerului Mediului.
„[…] orice vehicul cu emisii reduse comercializat într-un stat membru care se regăseşte în această situaţie va avea o valoare echivalentă cu două vehicule comercializate în statele cu venituri medii ridicate, raportat la îndeplinirea ţintelor impuse industriei. Producătorii vor fi astfel stimulaţi, pentru îndeplinirea ţintelor, să susţină comercializarea vehiculelor la preţuri adaptate la puterea de cumpărare a cetăţenilor din statele cu venituri medii mai mici”, se arată în propunerea României.
Vicepremierul Graţiela Gavrilescu, ministru al Mediului, a afirmat că în România, precum şi în alte state membre cu venituri medii reduse, creşterea cotei de piaţă a vehiculelor electrice nu se poate atinge decât prin asigurarea acestor vehicule la un preţ accesibil pentru consumatori. În acest context, putem spera la o Dacia electrică lansată curând ca să acopere piața ieftină.
În cazul reducerii poluării, propunerea iniţială a Comisiei Europene, din noiembrie 2017, prevede reducerea cu 30% a emisiilor de CO2 pentru autoturismele şi autoutilitarele noi până în 2030. Un obiectiv intermediar e reducerea cu 15% până în 2025.
Când ne putem aștepta la o Dacia electrică
Primele semne pentru o Dacia electrică au fost în octombrie 2017. Atunci, Jean Christophe Kugler, președinte Dacia pe Europa, a spus că Renault ia în calcul dezvoltarea unui model electric și prețul va fi cel mai important.
Renault are deja modelul Zoe, destul de popular, și a prezentat un alt concept pe care să-l lanseze pe piață: K-ZE. Versiunea de serie va fi disponibilă din 2019 doar pe piața din China. Cu toate acestea, dacă va avea succes acolo, oficiali ai companiei au declarat că modelul ar putea fi adus și în Europa. Astfel, brandul din România sub care ar fi vândută ar fi Dacia.
Până atunci, diverși oameni care vor o Dacia electrică au lucrat la propriile lor modele. Primul Logan pentru stradă a fost prezentat în martie 2018. Nu e hibrid, ci 100% electrică. Producția a fost la Bistrița prima mașină electrică românească și au ales Dacia Logan, cea mai îndrăgită și mai vândută mașină de la noi.