Cum e să conduci o mașină care are o singură pedală pentru tot
Mașinile electrice arată ca unele obișnuite, dar sunt complet diferite. Majoritatea au doar o pedală și asta îi pune pe șoferii începători în dificultate.
Trecerea de la o mașină obișnuită, cu ambreiaj și cutie de viteze manuală la o mașină electrică, ultra-modernă, poate fi un chin sau, cel puțin, doar gândul că ar putea fi. În fapt, e mult mai ușor să conduci o mașină electrică decât una pe combustibil datorită faptului că vehiculul preia o parte din acțiunile pe care le-ai fi făcut tu în mod obișnuit.
La majoritatea mașinilor electrice și hibride actuale, există doar o singură pedală, adică fără ambreiaj și nici măcar frână de picior. La prima vedere, dacă n-ai testat niciodată un astfel de vehicul, s-ar putea să te cam înspăimânte ideea lipsei aparente a frânei. Toate comenzile de punere în mișcare a automobilului sunt, însă, concentrate în acea pedală unică.
Accelerația se acționează prin manevra obișnuită, prin apăsarea ușoară a pedalei, dar frânarea se realizează prin simpla ridicare treptată a piciorului de pe pedală.
În loc să muți rapid piciorul de pe accelerație pe frână, la o mașină electrică nu trebuie decât să eliberezi ușor pedala, iar dacă este nevoie de o frână bruscă, pentru a evita un obstacol, poți ridica rapid piciorul de pe pedală.
Mașina ta „știe” că în momentul în care eliberezi accelerația, trebuie să frâneze, iar acest proces îți poate fi de folos în multe situații și îți oferă un condus la relaxant. Este ca la jocurile pe calculator. Dacă mai ții minte, la un joc ca NFS, nu trebuia decât să eliberezi tasta care indică direcția Sus/Înainte, iar vehiculul încetinea. Sigur, acolo nu vorbim de o frânare în sine, ci de încetarea accelerației și implicit, încetinirea mașinii până la oprire. Dar cele două principii se aseamănă.
În viitorul apropiat, șofatul va fi tot mai simplu și orcine se poate adapta rapid cu stilul de mers de la nivelul volanului. Tehnic vorbind, frâna de motor este acționată prin intermediul energiei cinetice eliberate cu ajutorul bateriei.
Cea mai accesibilă mașină pe care poți testa un astfel de sistem este Nissan Leaf, probabil una dintre cele mai populare mașini electrice ale momentului, dar și una dintre cele mai moderne.
Nissan Leaf are o singură pedală și, cu toate că nu se ridică (încă) la standardele mașinilor de top ale aceluiași brand, Leaf chiar oferă suficiente avantaje cât să o facă mașina ideală pentru clienții cu mai puține pretenții.