30 aug. 2018 | 13:00

Cum arată limuzina misterioasă a lui Mao Zedong, fabricată exclusiv în China

ACTUALITATE
Cum arată limuzina misterioasă a lui Mao Zedong, fabricată exclusiv în China
Jalopnik

Limuzina cu care a fost plimbat dictatorul Mao Zedong a fost una dintre primele mașini fabricate exclusiv în China, dar detaliile tehnice au fost ascunse atât de bine, încât și azi sunt un mister.

S-a crezut mereu că dictatorii beneficiau de cel mai securizat și luxos transport în timpul vizitelor oficiale. În realitate, niciun dictator nu a avut parte de mai mult lux decât președinții din așa-zisa lume liberă, numai că luxul lor era mult prea contrastant în comparație cu sărăcia în care trăiau cetățenii de rând.

În ceea ce-l privește pe unul dintre cei mai mari tirani din istoria Chinei (și chiar ai lumii), Mao Zedong s-a asemănat într-un fel cu Nicolae Ceaușescu atunci când vorbim de mașini. Amândoi și-au dorit să fie plimbați cu automobile fabricate exclusiv în țara pe care o conduceau cu mână de fier, iar dictatorul chinez a avut un motiv în plus să-și ducă la îndeplinire această ambiție.

limuzina mao zedong china

Atunci când, în anii ‘60, s-a produs “schisma” comunistă dintre Uniunea Sovietică și China, aceasta din urmă s-a văzut izolată atât de lumea comunismului, cât și de cea capitalistă, condusă de SUA, așa că Mao a fost nevoit să-și oblige populația să urmeze propriul drum socialist.

Acest lucru s-a văzut și în industria auto. China a început să fabrice automobile abia în anii ‘60, iar primele cele mai luxoase automobile au fost, bineînțeles, limuzinele destinate președintelui Mao și oficialilor din cadrul partidului.

În prezent, două modele diferite de limuzine chinezești se află pentru prima dată pe teritoriul Statelor Unite, dezvăluite în cadrul unei expoziții de pe Pebble Beach, din California.

Cele două limuzine sunt rodul muncii producătorului Hongqi, care azi este deținut de FAW Car Company, ce face parte din FAW Group, partener de afaceri cu Byton.

limuzina mao zedong china

În anii ‘60, Hongqi a realizat două modele de autoturisme de lux de o eleganță pe care și în Occident rar o întâlnești: Hongqi CA72 (din 1965) și Hongqi CA770 (din 1974).

Un jurnalist de la Jalopnik a mers personal la expoziția din Pebble Beach pentru a vedea mașinile chinezești, dar nu a putut afla prea multe detalii tehnice despre ele.

Azi, doar 20 de modele Hongqi CA72 mai există din cele 202 de unități fabricate, dar ele au fost produse exclusiv pentru elita politică a vremii. La polul opus, modelul din anii ‘70 a fost produs în vreo 800 de exemplare (din care ar mai fi doar 200).

limuzina mao zedong china

Hongqi înseamnă “steagul roșu” în mandarină (ceea ce-mi amintește de Steagul Roșu de la noi, care a fabricat camioane). Întreprinderea a fost fondată în 1958 și este cel mai vechi producător auto chinez dintr-o eră a automobilelor chinezești care începe abia după al Doilea Război Mondial. Până atunci, nimeni nu a avut interesul de a fabrica mașini în China, iar străinilor nu li s-a permis mult timp un asemenea privilegiu.

Cel mai mare mister al celor două autoturisme de lux este motorizarea, care pare a fi ceva autohton, dar copiat cel mai probabil după un motor american sau englezesc. Reprezentanții muzeului de unde vin mașinile spun că ambele sunt echipate cu motoare V8, de 5,4 litri de la Chrysler, dar nu se știu mai multe detalii.

limuzina mao zedong china

Designul exterior este impozant pentru acele vremuri, dar luxul te învăluie abia în interior și ar putea rivaliza cu stilul unor limuzine occidentale din anii ‘80. Confortul este cuvântul de ordine pentru a descrie interiorul habitaclului, iar finețea cu care au fost realizate materialele de pe bord, portiere, plafon și tapițeria îți dezvăluie cumva stilul chinezesc de organizare interioară. Până și logoul producătorului care apare pe volan este o ricșă.

Doar la exterior apar linii și elemente de design care amintesc de mașinile vremii din Occident. Nici despre preț nu se menționează nimic, cel mai probabil, din cauză că încă nu sunt de vânzare, dar cu siguranță costurile celor două mașini exclusiviste și rare sunt exorbitante.