Fibra de carbon ți-ar putea transforma mașina într-o baterie imensă
În viitor, elementele de fibră de carbon de pe automobile ar putea fi mult mai utile și ar putea chiar să transforme mașinile în baterii gigantice.
Un studiu efectuat la Chalmers University of Technology, din Suedia, arată că fibrele de carbon pot să acționeze ca electrozii din baterii, pentru a stoca energie. Asta deschide noi orizonturi pentru bateriile structurale, unde fibra de carbon devine parte a sistemului energetic.
Leif Asp, profesor de mecanică a materialelor și computațională, a cercetat abilitatea firelor de carbon dincolo de statutul lor de materiale de ranforsare. ”Caroseria unei mașini poate fi nu doar un element de protecție, ci și o baterie”, spune acesta, care adaugă că ”dacă fibra de carbon ar fi folosită pentru colectarea de energie cinetică, pentru senzori sau pentru a conduce electricitate și date, greutatea unui avion sau a unei mașini ar putea fi redusă cu până la 50%.”
Cercetătorii au studiat microstrucutra mai multor tipuri de fibre de carbon disponibile. Aceștia au descoperit că fibrele cu cristale mici și orientate haotic au proprietăți electrochimice bune, dar per total, o rigiditate scăzută. Fibrele cu cristale mici și orientate ordonat sunt mai rigide, dar au proprietăți electrochimice prea scăzute pentru a putea constitui baterii structurale.
Tipurile de fibră de carbon cu proprietăți electrochimice bune sunt ușor mai rigide decât oțelul. Cele cu proprietăți electrochimice reduse erau de două ori mai rigide decât oțelul.
Cercetătorii colaborează cu industria aeronavelor, dar și cu cea a automobilelor. Leif Asp susține că, pentru industria aviatică, ar putea fi necesar să fie folosite compozite de fibră de carbon mai groase, pentru a compensa rigiditatea mai scăzută. Asta ar oferi și o capacitate de stocare mai mare.