Compania care îți dă o avere ca să creezi următorul Facebook
O companie vrea să detroneze Facebook prin investirea unei sume uriașe de bani gheață în startup-urile care vor crea o rețea socială mai tare decât cea a lui Mark Zuckerberg.
Facebook a trecut printr-o perioadă dificlă care i-a cam șifonat imaginea, ncepând cu CEO-ul companiei: confruntată cu răspândirea de știri false, hackeri ruși și, cea mai recentă, implicarea Cambridge Analytica, care a folosit ilegal datele utilizatorilor în scopuri politice, fără să menționeze acest lucru.
Nu-i de mirare că mulți și-au pierdut încrederea în rețeaua socială. Dar trebuie să recunoaștem că se simte o doză de ipocrizie din partea celor care cred că doar Facebook e responsabilă de colectarea datelor personale și folosirea lor în scopuri neonorabile.
Cert este că Launcher, un accelerator de startup-uri, a lansat o competiție numită Open Book Challenge, în care pune la bătaie 100.000 de dolari pentru crearea unei rețele sociale care să înlocuiască Facebook, o alternativă care să nu repete greșelile făcute de compania lui Zuckerberg.
„Toate comunitățile și rețelele sociale de pe internet au avut epoca lor, de la AOL, până la MySpace, și nu au fost închise de guvern. Au fost înlocuite treptat de produse mai bune. Așa că haideți să dăm startul procesului de înlocuire a Facebook”, spune Jason Calacanis, CEO-ul Launcher.
Acesta spune că s-au oferit deja câteva echipe să lucreze la câteva aplicații care speră să fie lansate până pe 15 iunie. Principalul obiectiv este să se obțină „măcar” un miliard de utilizatori abonați, pentru a îngenunchea Facebook. Nu sunt deloc modești, dar nici prea realiști. Oricum, ai lucra la orice fel de proiect pentru 100.000 de dolari. Ce contează miza?
Mă îndoiesc că Facebook va ajunge să fie înlocuit de o altă rețea cel puțin la fel de bună. Acest scandal va fi dat uitării treptat sau cel puțin furia utilizatorilor se va calma, cum s-a mai întâmplat. Atât timp cât nu apare un mare competitor acum, cât aversiunea e fierbinte, e puțin probabil ca peste câțiva ani să mai renunțe, în masă, milioane de utilizatori la Facebook. Cel mai probabil, tot Zuckerberg va veni cu un produs nou, ca să-și salveze renumele. Iar oamenii îl vor încerca, cel puțin din curiozitate.