Facebook a nimerit într-un scandal cu Rusia în cel mai prost moment
Anul acesta a fost unul istoric pentru Facebook și nici măcar nu s-a terminat. Din martie până în prezent, după scandalul Cambridge Analytica, compania a trecut prin tot felul de momente străine până acum. Mai nou, aceleași probleme ca în cazul Cambridge Analytica au stârnit un scandal în care e implicată Rusia.
Din martie până în prezent, Facebook a spus că schimbă reguli, a prezentat autorităților americane un raport de circa 700 de pagini și pe fiecare pagină îți arată ce reclame are în derulare. Chiar și așa, problema din Rusia, în care datele de pe Facebook ar fi fost exploatate de Mail.ru, e recentă și ar putea duce la dezvăluiri mai mari.
Conform Facebook, Cambridge Analytica și alte companii au exploatat rețeaua socială cu permisiune. Asta până în 2014, când și-a regândit opțiunile. Astfel, din 2015 nu au mai avut acces terți la date așă de ușor. Ceea ce compania britanică, dar și Mail.ru, au folosit era o platformă pentru dezvoltatori de aplicații lansată în 2007.
În contextul cu Mail.ru, compania rusească ar fi folosit mai multe aplicații de mesagerie, dar nu numai, conectate prin contul de Facebook. Unele dintre ele au fost active încă din 2009. Deși compania americană spune că multe erau de test, și au rămas private, nu a dat informații despre datele pe care Mail.ru le-ar fi colectat (dacă a făcut-o).
Ce a făcut însă rețeaua socială a fost să le dea rușilor o prelungire de două săptămâni pentru a actualiza două aplicații de mesagerie care puteau colecta date despre listele de prieteni ale utilizatorilor, dar și mesajele celor care comunicau prin aplicațiile Mail.ru. În cele două săptămâni, aplicațiile n-ar fi avut însă acces la interesele utilizatorilor sau ceea ce preferă, cum a fost cazul cu Cambridge Analytica.
De ce ar fi o problemă în cazul Mail.ru și Facebook? Ei bine, Iuri Milner, fondatorul companiei rusești, a investit la un moment dat în Facebook. Deși din 2003 nu s-a mai implicat în acțiunile Mail.ru, iar în 2010 și-a vândut acțiunile, el are legături strânse cu puterea din Rusia. O parte din banii primiți de la stat, drept finanțare, i-a investit mai departe în Facebook și Twitter.
Milner a dezmințit ipoteza că ar fi încercat să se infiltreze în companii americane ca să „spioneze” pentru Rusia.
Problema mai mare, indiferent de ce-a făcut și n-a făcut Mail.ru, e că Facebook abia acum vorbește despre acest caz. Asta după ce, în ultimul an, s-a vorbit mult în America despre reclamele plătite de ruși pentru a influența rezultatele alegerilor prezidențiale din SUA. Transparența promisă de Facebook în ultimele luni e, încă, destul de opacă.