De la retur la bani înapoi, ce drepturi ai când cumperi online în România

De la retur la bani înapoi, ce drepturi ai când cumperi online în România

Orice consumator are o serie de drepturi clar definite cu fiecare achiziție de produse online sau încheierii unui contract la distanță. Această operațiune este definită de ordonanța de urgență nr. 34/2014.

O mare parte din informațiile care trebuie aduse în mod obligatoriu la cunoștința consumatorilor sunt deja cunoscute de aceștia, dacă au achiziționat cel puțin o dată un produs online (caracteristicile produsului, prețul, identitatea vânzătorului și datele acestuia de contact, modalități de livrare, metoda de plată).  Atenție că, dacă vânzătorul nu precizează clar termenul de livrare, acesta este de 30 de zile.

Alte informații, precum procedura de soluţionare a reclamaţiilor, dreptul de retragere cu formularul aferent sau menţiunile referitoare la existenţa unei garanţii legale privind conformitatea produselor, pot fi mai puțin cunoscute de cumpărătorii online.

În cazul unui litigiu cu vânzătorul, nu trebuie să faci dovada că aceste informații obligatorii n-au fost puse la dispoziție. Vânzătorul este cel are obligația de a dovedi judecătorului că a informat asupra tuturor acelor aspecte.

Este bine de știut că, dacă nu ești informati cu privire la eventualele costuri suplimentare aferente achiziției sau cu privire la costurile aferente returnării produselor, nu ai obligația să le achiți, acestea cad în sarcina vânzătorului.

Nu ai obligația de a achita prețul unui produs dacă achiziția s-a realizat prin activarea unui buton sau funcții similare și acestea conțin o formulare ambiguă, care nu indică în mod clar obligația de a plăti.

În cât timp poate fi returnat un produs cumpărat online

Dreptul de retur al produsului sau, așa cum menționează ordonanța de de urgență nr. 34/2014, dreptul de retragere, este de 14 zile calendaristice, fără să fii nevoit să justifici în vreun fel decizia luată. Termenul curge de la data la care a fost livrat produsul. Dacă ultima zi a termenului este o zi nelucrătoare, acesta se prelungește până la prima zi lucrătoare. Dacă nu au fost puse la dispoziție informaţiile privind dreptul de retragere, termenul în care poți returna produsul este de 12 luni și nu de doar 14 zile.

Vânzătorii pot extinde termenul de retur al produselor, însă condițiile de retur după expirarea termenului legal de 14 zile calendaristice nu mai sunt cele prevăzute de OUG menționată mai sus și pot fi stabilite de vânzător.

Dacă alegi să folosești dreptul de retur legal (în termen de 14 zile calendaristice), trebuie să știi că nu ai obligația de a suporta alte costuri decât: (i) cele suplimentare în cazul în care ai ales în mod explicit un alt tip de livrare decât livrarea standard oferită de vânzător sau (ii) costurile directe legate de returnarea produselor. Returul produselor trebuie realizat în termen de 14 zile calendaristice de la data la care ai anunțat vânzătorul de exercitarea acestui drept. Acest termen nu se aplică dacă vânzătorul s-a obligat să preia produsul.

După exercitarea dreptului de retur în termenul legal, vânzătorul trebuie să ramburseze prețul achitat plus costurile livrării, în termen de 14 zile calendaristice de la data la care l-ai informat că vrei returul. Dacă acesta nu s-a obligat să se ocupe de preluarea produsului de la consumator, vânzătorul poate amâna restituirea prețului și a costurilor livrării până la data recepționării produselor sau până la data la care i-ai adus la cunoștință că ai expediat produsele pentru retur.

Aspecte care pot afecta returul sau suma primită înapoi

Dacă manipularea produselor de consumator, până la momentul returnării, diminuează valoarea acestora, vânzătorul poate obliga la suportarea acestei diminuări. Nu sunt incluse manipulările necesare pentru determinarea naturii, caracteristicilor şi funcţionării produselor. Dovada acestei diminuări este în sarcina vânzătorului.

Nu este permis returul în cazul produselor confecţionate după specificaţiile prezentate de consumator sau personalizate în mod clar ori în cazul produselor care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid.

Pentru nerespectarea de către vânzător a obligațiilor stipulate OUG poți sesiza Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care poate aplica amenzi de maxim 5.000 lei. Adițional, te poți adresa și instanțelor de judecată solicitând să fii despăgubit.

Un exemplu de ținut minte a fost litigiul între consumator și vânzător, unde Judecătoria Sector 1 București a dat dreptate consumatorului și a dispus restituirea prețului achitat de acesta pentru o saltea. S-a reținut că, atât timp cât consumatorul a exercitat dreptul de retur în termenul legal de 14 zile, desfacerea sau deteriorarea ambalajului nu sunt împrejurări care să înlăture obligația vânzătorului de restituire a prețului.

Mai mult, vânzătorul nici nu a făcut dovada că deteriorările aduse ambalajului sunt datorate activității consumatorului.


Conținutul articolelor din secțiunea Opinii reprezintă strict opiniile autorilor textelor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a PLAYTECH.ro.

Adrian Decianu
Articol scris de
Adrian Decianu
Avocat partener Trelea și Asociații, specializat în drept penal - infracțiuni economice, dreptul transporturilor, protecția datelor cu caracter personal, insolvență, contracte și garanții, distribuție angro medicamente.
Comentarii
Adrian Decianu
13:02 / 06.07.2018