06 dec. 2018 | 19:30

De ce interzicerea mașinilor diesel nu va rezolva problema poluării

ACTUALITATE
De ce interzicerea mașinilor diesel nu va rezolva problema poluării

Mașinile diesel au început să fie considerate inamicul numărul 1 când se vorbește despre poluarea mediului, iar unele țări vor deja interzicerea acestora. Doar Germania a avut curajul să-și pună în aplicare decizia, dar nu înseamnă că planeta va fi salvată. Nici pe plan local nu vor fi schimbări majore în bine.

Nu se poate contesta faptul că mașinile diesel nu au un impact semnificativ asupra mediului. Din cauza numărului lor tot mai are, care a crescut în ultimii zece ani în Europa, autoturismele pe motorină, chiar și cele noi care, aparent, respectă normele de poluare, produc, la un loc, emisii poluante foarte toxice.

Până la impactul asupra mediului înconjurător, tu și noi, restul locuitorilor, suntem primii afectați, pentru că aerul poluat este zilnic inspirat de milioane de oameni din marile orașe, de toate vârstele, sănătoși și bolnavi deopotrivă.

Legea anti-diesel care nu prea protejează mediul (cum ar trebui)

Anul acesta, o știre din domeniul auto a făcut înconjurul lumii și a pus pe gânduri autoritățile din diverse țări.

Primarii din orașele germane Frankfurt și Koln au primit acordul guvernului federal de a interzice circulația mașinilor diesel, pentru a limita emisiile poluante în centrul orașelor. Decizia urmează să fie implementată din 2019 și are susținerea instituțiilor judecătorești.

Dar, chiar dacă interdicția vine pe cale legală, este profund discriminatorie și poate fi văzută ca o formă de expropriere de acel bun. Cea mai mare problemă nu este însă legalitatea deciziei, ci efectele pe care ar trebui să le aibă.

Oare aerul va fi mai curat odată ce mașinile diesel (doar din centrul orașului) nu vor mai circula? Din punct de vedere chimic, probabil că da, dar e puțin probabil să sesizezi asta. În plus, noxele din atmosferă nu sunt întotdeauna perceptibile. Nu trebuie neapărat să simți miros de fum, de gaze de eșapament ca să spui că aerul e poluat, pentru că și în absența lui, aerul tot e nociv în marile orașe (dar, în grade diferite, desigur).

Ceea ce ar trebui să înțeleagă autoritățile (de peste tot) e că problema poluării nu se rezolvă local. Decizia de interzicere a mașinilor diesel trebuie să fie implementată la nivel global. Niciun oraș nu se situează într-un glob de sticlă. Frankfurt și Koln nu vor fi niște “insule” cu natură purificată, într-o mare poluată și extrem de toxică. Mașinile pe benzină poluează și ele destul de mult, mai ales că-s mai numeroase decât cele diesel.

Pe cine afectează, de fapt, interzicerea mașinilor diesel

Autoritățile iau relativ timid astfel de măsuri pentru că nu pot implementa decizii radicale pentru areale foarte extinse. Se încearcă o schimbare cu pași timizi, dar se fac sacrificii pe care mulți cetățeni nu le vor accepta, pentru că e vorba de buzunarul lor.

Este o decizie discriminatorie pentru că principalii afectați vor fi cei cu venituri mici și medii, care nu-și permit o mașină electrică sau una nouă pe benzină care să respecte noile norme de poluare. Iar pentru cei care au de străbătut distanțe foarte lungi zilnic, înspre și dinspre serviciu, bicicleta nu e o soluție.

Sigur, prin Germania, poate că alternativa viabilă va fi transportul în comun, care nu e precum cel din București, dar nici acele vehicule nu sunt încă electrice, deci poluare va fi în continuare. Și, cum numărul călătorilor va crește, va trebui suplimentat și numărul autobuzelor sau al tramvaielor (măcar acestea nu poluează).

Unde se duc mașinile diesel nemțești, când sunt interzise

O altă problemă apare în momentul în care neamțul va decide să-și vândă mașina diesel, să se aleagă măcar cu ceva pe ea, nu să-i ruginească în parcare. Și, cine îi va cumpăra automobilul? Clientela din sud-estul Europei și, probabil Africa sau chiar Orientul Mijlociu (nu țările bogate, evident). Românii sunt deja de decenii printre clienții fideli care cumpără mașini pe motorină nemțești. Vezi aici cum a ajuns România „cimitirul” de mașini diesel al Europei.

Guvernul german crede că exemplul său va fi urmat și de alte guverne din alte țări europene, dar asta nu se va întâmpla prea curând, din motive evidente. La noi, unii reprezentanți ai Primăriei Capitalei încearcă o măsură similară, precum taxa pe centrul Bucureștiului, dar e mai inutilă decât interzicerea diesel (de aceea nici n-a fost încă aplicată).

Aici apare un paradox, ceva nu se leagă. Grupările ecologiste încearcă de decenii să convingă guvernele să acorde mai multă atenție protejării mediului (și e, într-adevăr, foarte important), pentru salvarea planetei. Dar, degeaba faci “curățenie” într-un loc, dacă exporți “mizeria” în alte zone, nu foarte îndepărtate de tine.

Soluții?

Dacă se dorește cu adevărat protejarea întregii planete, atunci dieselul ar trebui eradicat peste tot în lume (și nu doar autoturismele, să aplicăm regula și pe utilitarele companiilor). Producătorii auto încearcă mai nou să te convingă că de prin 2020 sau 2022 vor renunța să mai fabrice mașini pe motorină, ba chiar orice automobil pe carburant. Nu se va întâmpla nici asta prea curând. Nu e viabil. Viitorul mașinilor electrice e încă departe, în special prin țări din estul Europei (România, Bulgaria), care absorb avid toate rebuturile second hand ale Occidentului pentru că sunt mai ieftine.

Îmi mențin părerea că în chestiunea protejării mediului, măsurile trebuie luate în concern, la nivel global, într-un timp extrem de scurt. Imposibil, însă, pentru că cele mai poluante industrii asigură traiul a milioane de oameni. Nu-i poți condamna la sărăcie prin disponibilizări de posturi sau eradicarea acestor industrii.

Prin urmare, va trebui să ne mai suportăm poluarea excesivă încă cel puțin 30 de ani de acum încolo. Până când resursele de combustibili fosili nu se vor epuiza, nu se va renunța de bunăvoie la ele, nici în domeniul auto, nici în alte industrii și nici prin interdicții superficiale.

Singura soluție ar fi concurența. Să facă mașinile electrice mai atractive, prin prețuri mai accesibile, prin creșterea fiabilității și a autonomiei etc. Așa cum în trecut, oamenii au renunțat de bunăvoie la căruță în favoarea automobilului, fără vreo interdicție sau încălcarea unor drepturi.