Dacia și mașinile lansate de la preluarea Renault
Anul acesta se împlinesc 50 de ani de când funcționează Uzina de Autoturisme Pitești. De-a lungul vremii, Dacia a produs zeci de modele, unele cunoscute la nivel internațional, altele adevărate eșecuri. Totuși, punctul de cotitură al Dacia a venit la finele anilor ’90. Atunci, grupul Renault a decis preluarea a 51% din acțiunile Dacia. Contractul se parafa pe data de 2 iulie 1999.
Dacia SuperNova
Atunci, inginerii Renault împreună cu cei de la Mioveni au decis să facă o versiune nouă a Daciei Nova denumită SuperNova. Automobilul a fost produs din anul 2000 până în 2003. Aceasta era, de fapt, o Dacia Nova cu un motor de Renault și o transmisie de Renault Clio.
SuperNova a intrat în istoria fabricii ca fiind primul model Dacia ce venea echipat cu aer condiționat și jante de aliaj. Automobilul a fost vândut în 5 versiuni de echipare: Europa, Confort, Rapsodie, Campus și versiunea de top Clima, dar nu s-a bucurat de un succes răsunător.
Dacia Solenza
În luna martie a anului 2005 ieșea pe poarta fabricii de la Mioveni Dacia Solenza. Aceasta era, de fapt, o SuperNova cu un aspect vizibil îmbunătățit. La interior, Solenza avea materiale de o calitate mai bună decât SuperNova. Variantele superioare ale Solenzei aveau și airbag pentru șoferi, direcție asistată servo și geamuri electrice pe față. Dacia Solenza a rămas în istorie ca fiind primul autoturism românesc cu motor diesel (Aro, TV și Dacia 1304 erau utilitare). Solenza a avut viață scurtă și a fost fabricată până în 2005.
Dacia Logan
În anul 2004, în luna iunie, la Paris este prezentat modelul care avea să revoluționeze piața auto din sud-estul Europei: Dacia Logan. Aceasta era, de fapt, modelul de „5000 de euro” despre care tot vorbeau oficialii Renault la preluarea Dacia. Anul 2004 a însemnat, totodată, și scoaterea modelului Dacia 1310 din producție. Prețul de bază al primei Dacia Logan era de 5.800 €, iar cu toate opțiunile incluse prețul ajungea la aproximativ 10.000 €.
Încet și sigur Logan a devenit un succes mondial. În octombrie 2010, la fabrica din Mioveni s-a produs automobilul Dacia Logan cu numărul 1.000.000. Modelul este și astăzi asamblat în Brazilia: São José dos Pinhais, Columbia: Medellín, Rusia: Moscova, Maroc: Casablanca, India: Nashik, Iran: Teheran sau Africa de Sud: Pretoria.
Odată cu Dacia Logan Renault a lansat și derivatele. În anul 2006 apărea Logan MCV, în 2007 Logan Van și Logan GPL, iar un an mai târziu Logan Pick-Up și Dacia Sandero. Tot în 2008 francezii pun bazele Renault Design Central Europe cu sediul la București.
Dacia Sandero
Sandero a fost lansat oficial pe piața românească pe data de 3 iunie 2008, în cadrul unei ceremonii ce a avut loc într-un centru comercial bucureștean. Lansarea europeană avea să aibă loc la Salonul Auto de la Geneva. Sandero a rămas în istorie ca fiind primul model care poartă noua siglă a companiei Dacia.
Un an mai târziu apare pe piață Dacia Sandero Stepway, primul crossover din istoria constructorului român. Prezentarea modelului a avut loc la Salonul Auto de la Barcelona și mașina a fost bine primită de piața europeană.
Dacia Duster
Un alt moment de importanță majoră în istoria Dacia s-a petrecut în martie 2010, atunci când la Salonul Auto de la Geneva este prezentat primul vehicul de teren Dacia botezat Dacia Duster. Și reacțiile încep să apară. La câteva luni de la lansare, Duster este desemnat cel mai ieftin SUV din lume de către World Records Academy. Ce aducea în plus Duster? Duster (numele purtat de modelul ARO 10 pe piața din Regatul Unit) era disponibil atât în versiune 4×2, cât și în versiune 4×4.
Prețurile începeau de la 10.500 de euro, iar pentru versiunea 4X4 de la 12.300 de euro. Iar lumea auto a tratat SUV-ul cu respect, astfel că modelul Duster a fost primit cu bucurie și în Europa, Turcia, Africa sub marca Dacia și sub marca Renault în Ucraina si Orientul Mijlociu (Iordania, Siria, Liban, Egipt).
În anul 2014, Dacia sărbătorea 5 milioane de exemplare de la preluarea Renault. După aproape opt ani, inginerii francezi au relansat Duster, un SUV total schimbat față de vechea generație. Cu prețuri începând de la 12.350 de euro, Dacia Duster 2018 arată și se comportă precum un SUV occidental.
Și, de la tradiționalul aer condiționat și inovatorul airbag pentru șofer, așa cum avea Solenza, o mașină produsă de Dacia a ajuns să numere printre opțiuni sistem de camere exterioare pentru parcare (multiview camera), asistent pentru unghiul mort, airbaguri cortină, sistem de climatizare automată, acces fără cheie și asistent automat pentru faza lungă. Dacia, la mulți ani și multe modele înainte!