23 oct. 2018 | 12:02

Compania care face apă din nimic: care e rețeta „revoluției”

ACTUALITATE
Compania care face apă din nimic: care e rețeta „revoluției”

În jur de 790 de milioane de oameni din toată lumea – adică 11% din populația totală – nu au acces la apă potabilă, dar o companie ar putea să schimbe situația.

Organizația non-profit XPrize a anunțat în 2016 o competiție la nivel global pentru inovatorii de pretutindeni, pentru a găsi o metodă sustenabilă de a aduce apă potabilă oamenilor care nu au acces la ea. Scepticii au spus de atunci că e imposibil, dar se pare că s-au înșelat.

În concurs s-au înscris aproape 100 de oameni din 27 de țări, tot cu atâtea idei. Astfel, cei de la XPrice au găsit o metodă de a extrage 2.000 de litri de apă din atmosferă într-o singură zi, la costul de 2 cenți per litru. În plus, energia investită în proces este 100% regenerabilă.

Câștigătorul a fost ales de XPrice și a primit 1,5 milioane de dolari. Echipa Skywater/Skysource Alliance din California, condusă de arhitectul David Hertz și inventatorul Rich Groden, este cea care a întrecut orice competiție. „Noi credem că apa este un drept uman fundamental și ar trebui decentralizat, abundent și democratizat”, a explicat Hertz.

Mașinăria echipei câștigătoare a fost denumită Skywater și simulează temperatura la care se formează roua. Creează apă pe care o filtrează cu o cantitate mică de energie.

În săptămâna în care au avut loc testările finale, care presupuneau ca mașinăriile înscrise să funcționeze 24 de ore fără oprire, competiția a fost extrem de strânsă. Mai rămăseseră doar doi competitori – Skywater/Skysource Alliance și JMCC Wing. Echipamentul dezvoltat de JMCC Wing s-a stricat pe ultima sută de metri, pe când cel al echipei adverse a rezistat până la final.

Cu banii câștigați în urma competiției, compania californiană va putea să își îmbunătățească mașinăria dezvoltată și, eventual să o comercializeze.

Ofițerul șef de la XPrize, Zenia Tata, crede că și celelalte mașinării create în cadrul competiției vor avea succes pe piață, dacă antreprenorii care le-au creat le vor aloca timp și resurse. „Acum că putem împărți dovada că se poate face, sperăm să deschidem o nouă piață„, a zis Tata. „Dar știm că nu se va întâmpla peste noapte”.