Care e legea în România în cazul reducerilor masive de Black Friday

Care e legea în România în cazul reducerilor masive de Black Friday

Black Friday va fi pe 16 noiembrie. Sunt însă magazine care au pornit mai devreme. Toate acestea trebuie să respecte însă legislația. La acest capitol, iată cum stă România.

Practicile comerciale ce constau în vânzarea de produse cu un preț redus, ca binecunoscuta perioadă Black Friday, sunt supuse unor reguli menite să asigure atât respectarea principiilor liberei concurenţe, cât și protecția intereselor economice ale consumatorilor. Ordonanța de Guvern nr. 99/2000 reglementează modul de desfășurare a acestor promoții, respectiv stabilește condițiile legale care trebuie respectate de comercianți.

Pentru organizarea unei vânzări promoționale ca de Black Friday, comerciantul nu are obligația notificării primăriei pe raza căreia își desfășoară activitatea sau să se încadreze într-o anumită perioadă din an. Acesta este cazul promoțiilor oferite în cazul lichidării stocurilor de mărfuri sezoniere sau lichidării de stoc în cazul închiderii activității.

Comerciantul trebuie să îndeplinească însă o serie de condiții pentru a putea organiza o vânzare promoțională Black Friday. Acestea sunt regulile care trebuie respectate: (i) vânzarea să nu se facă în pierdere, (ii) produsele care fac obiectul promoției să fie disponibilie sau reaprovizionabile, (iii) produsele trebuie să existe la vânzare pe întreaga durată a promoției, exceptând cazul în care se menționează că oferta este valabilă doar în limita stocului disponibil, (iv) promoția să fie adresată tuturor consumatorilor, (v) reducerea să se raporteze la cel mai scăzut preț practicat în ultimele 30 de zile, (vi) comerciantul trebuie să păstreze toate documentele care să ateste veridicitatea prețului de referință, (vii) reducerea de preț să nu fie prezentată ca oferirea gratuită a unei părți de produs.

De ce nu pot comercianții să vândă în pierdere, chiar și de Black Friday

Obligația de a nu vinde în pierdere înseamnă că este interzisă vânzarea, în cadrul promoției, la un preţ egal sau inferior costului de achiziţie înregistrat de comerciant. Deși pare relativ simplu să urmărim îndeplinirea acestei condiții, trebuie avut în vedere că discounturile oferite de producători atrag diminuarea costului de achiziție, chiar dacă sunt oferite ulterior livrării bunurilor.

Orice discount oferit de producător anterior începerii promoției va atrage diminuarea costului de achiziție și, implicit, marja de lucru a comerciantului în privința diminuării prețului.

Pentru a lămuri procedura de raportare a promoției la prețul de referință să luăm, spre exemplu, o reducere cu 50% a prețului unui produs, afișându-se prețul redus alături de cel practicat anterior promoției. Comerciantul are obligația ca prețul redus să fie calculat prin raportare la cel mai mic preț practicat de acesta, pentru produsul respectiv sau produse similare, în același spațiu de vânzare în ultimele de 30 zile anterioare aplicării reducerii.

Prin urmare, dacă prețul produsului repectiv a fluctuat în ultimele 30 de zile, anunțul promoțional trebuie să cuprindă reducerea aplicată la prețul cel mai mic practicat în ultimele 30 de zile, nu la cel practicat cu o zi înainte de începerea promoției.

Dacă vânzarea produsului, chiar și de Black Friday, s-a realizat în cadrul mai multor spații de vânzare, putem avea, pentru același produs, prețuri reduse cu o valoare diferită în funcție de spațiul de vânzare de unde îl achiziționăm.

Dacă nu este menționat expres că promoția este organizată doar în limita stocului disponibil, comerciantul are obligația să ofere produsele la prețul redus indiferent dacă le mai are pe stoc sau nu.

Când nu se aplică regulile de până acum

Aceste reguli nu se vor mai aplica în cazul în care promoțiile sunt rezultatul acțiunilor de promovare efectuate direct de către producătorii produselor sau cu ocazia lansării pe piață de produse noi.

Sancțiunile care pot fi aplicate comercianților în cazul nerespectări condițiilor necesare pentru organizarea unei campanii ca Black Friday sunt, în primul rând, de natură contravențională. Putem avea însă și o răspundere penală sau o răspundere civilă, pentru prejudiciul cauzat consumatorilor.

Amenzile aplicate de către ANPC pot ajunge și la 60.000 lei. În funcție de situație, comercianul poate fi obligat și la publicarea preocesului-verbal de contravenție. Răspunderea penală poate interveni dacă, spre exemplu, sunt întocmite documente justificative false pentru documentarea costului de achiziție.

Consumatorul ar putea solicita și obține despăgubiri de la comerciant în cazul în care promoția a fost înșelătoare. Există însă dificultăți în dovedirea prejudiciului suferit, regula fiind că cel care introduce o cerere de chemare în judecată trebuie să o și dovedească.

Consumatorul ar trebui să urmărească prețurile practicate de comerciant timp de 30 de zile înainte de promoție, să verifice calculul prețului redus și, în măsura în care nu a fost calculat corect, să solicite diferența cu care a fost prejudiciat.

Mult mai simplu este cazul în care nu este menționat că promoția este organizată doar în limita stocului disponibil, iar comerciantul nu oferă produsul motivat de faptul că nu îl mai are pe stoc. În acest caz, comerciantul răspunde direct față de consumator și poate fi obligat să achiziționeze produsul și să îl ofere la prețul redus.


Conținutul articolelor din secțiunea Opinii reprezintă strict opiniile autorilor textelor și nu reprezintă neapărat poziția oficială a PLAYTECH.ro.

Adrian Decianu
Articol scris de
Adrian Decianu
Avocat partener Trelea și Asociații, specializat în drept penal - infracțiuni economice, dreptul transporturilor, protecția datelor cu caracter personal, insolvență, contracte și garanții, distribuție angro medicamente.
Comentarii
18:06 / 12.11.2018