Cum vrea România să schimbe serviciul 112 cu ajutorul Orange și Huawei
Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență, cunoscut mai simplu ca 112, va fi modernizat, iar Orange și Huawei sunt între companiile care vor să-și ofere serviciile.
Serviciul de Telecomunicații Speciale a demarat procedurile pentru modernizarea infrastructurii serviciului 112, iar cinci companii s-au arătat interesate de acest proiect. Între companiile care au depus oferte pentru modernizare sunt Telekom România Mobile Communications, Orange România Araya Enterprises SRL, Beta 80 SPA Software e Sistemi, dar și Huawei Technologies.
Licitația este finanțată cu bani europeni, iar scopul este crearea unui sistem informatic centralizat pentru preluarea apelurilor. De asemenea, se dorește modernizarea punctelor de preluare și dispecerizare a apelurilor, dar și crearea componentei de rezervare a comunicațiilor WAN/MAN.
Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență este compus din 41 de centre 112; 40 dintre acestea sunt județene, iar un altul deservește zona metropolitană București-Ilfov. Alături de acestea se regăsesc și dispeceratele locale ale agențiilor de urgență, iar acestea sunt interconectate cu substațiile orășenești.
Noul sistem dorit de către STS va avea în componență echipamente, funcții, module și aplicații configurate redundant. Astfel, procesarea și dispecerizarea urgențelor se va face cât mai repede.
Serviciul SNUAU a fost creat în 2005 și a reprezentat o investiție de 40 de milioane de euro. Suedezii de la Ecrisson sunt cei care au livrat software-ul, dar și echipamentul necesar pentru conectarea centrelor de preluare a apelurilor.
În caietul de sarcini al licitației se arată că cele 41 de centre funcționează independent, fiecare în aria sa de responsabilitate. Asta poate duce la blocaje în sistem, când fenomene locale duc la luarea cu asalt a numărului de urgență de către cetățeni. Pentru că limitările tehnice de acum aproape 15 ani au fost depășite, e timpul ca sistemul să aibă parte de o împrospătare.