15 dec. 2017 | 18:00

Cum te manipulează magazinele ca să cumperi prea multe produse

ȘTIINȚĂ
Cum te manipulează magazinele ca să cumperi prea multe produse

Un studiu îți arată că mostrele pe care le guști în supermarketuri sunt responsabile de poftele care-ți umplu coșul și, implicit, îți golesc portofelul.

În orice supermarket ai intra în această perioadă dinaintea Crăciunului vei găsi mici gustărele, zise și mostre, pe care le poți mânca. Bine, scopul lor este să guști și să dai de gust, după care să cumperi produsul. O idee ar fi să iei din fiecare câte puțin și să le pui pe masa de Crăciun, iar portofel tău nu ar mai suferi. Mă rog, nu că ai putea face asta, dar e o idee.

Chiar și așa, cercetătorii au descoperit alt lucru. Ei au urmărit vânzările din câteva zeci de magazine, care au furnizat mostre de gustări gratuite. Ei au descoperit că acestea conving mai repede consumatorii să cumpere produsele recomandate, decât dacă le-ar vedea pur și simplu așezate pe raft.

În plus, repetarea aceleiași oferte de mai multe ori, vine ca urmare a interesului pentru produsul respectiv, arătat de cumpărători. Oamenii de știință au găsit că interesul oamenilor care încearcă mostrele nu este arătat doar pentru acea gamă de produse, de la același brand.

S-a constat că efectul se extinde dincolo de produsul în sine. De exemplu, dacă guști o prăjitură, vei fi stârnit să fii interesat și să-ți fie pofta de prăjituri, în general, inclusiv de la brandurile concurente. Asta sugerează că o tavă pe care o vezi plină cu diverse produse pe care să le guști, crește vânzările magazinului nu doar la produsele recomandate.

Că tot se apropie Crăciunul, ai grijă ce guști. Nu de alta, dar n-am vrea să dai bani pe produsele recomandate și să uiți de ce ai intrat în magazin. Totodată, ai grijă și la diversele promoții unde sunt cuplate mai multe produse în același pachet. Doar nu vrei să rămâi fără bani de sărbători.