24 sept. 2017 | 17:38

Invenții care ne-au dat lumea peste cap și ne-au adus viitorul

FEATURE
Invenții care ne-au dat lumea peste cap și ne-au adus viitorul

Întotdeauna mașinăriile ne-au minunat, iar imaginația noastră galopantă a proiectat într-un univers SF cele mai năstrușnice idei.

Știai că roboții au apărut înainte de robotică? Automatonii fascinau oamenii pe când cuvântul robot încă nu se născuse. Oamenii priveau acele jucării cam cum privim noi azi trenurile de mare viteză, avioanele supersonice ori telescopul spaţial. Automatonii sunt mecanisme complexe, care reproduc fie oameni, fie animale și care se mișcă activate de mecanisme ascunse de tipul celor de ceasornic.

[related]

Mașinăriile care pot fi considerate precursoarele roboților de astăzi au cunoscut perioada lor de glorie în secolul XVIII, dar există mărturii că ar fi fost construite încă din Antichitate.

Alte realizări tehnologice, de-a dreptul fascinante și care ne-au dat lumea peste cap putem să mai amintim: primul vehicul de pasageri – o trăsură propulsată cu aburi – construit în 1769, de către francezul Nicolas Joseph Cugnot, a atins uimitoarea viteză de 3 km/h.

Azi ai râde – 3 km! Aproape că par inutile în contextul în care un om se deplasează în mod firesc cu aprox. 5 km. Acest vehicul minune putea transporta patru persoane, dar era greu de manevrat. Mai mult chiar dihania trebuia să oprească pentru a alimenta la fiecare sfert de oră.

Logica de bun simt ne spunem să dăm uitării un astfel de proiect, dar de aici s-a născut povestea trenului. Unde am ajuns? Păi, în 2003, un tren atingea 581 km/h, fără a atinge şina în drumul său, fiind susţinut în aer de un câmp magnetic. Alți 10 ani mai târziu avem un nou record – un tren cu propulsie bazată pe levitaţia magnetică, al unei companii feroviare din Japonia, care a mers cu 590 km. Bine că aceste inovații nu au avut de-a face cu CFR-ul nostru.

Nu putem să nu ne referim și la zbor. Cumva este un vis din copilărie, o idee nebunească și năstrușnică pentru un mamifer legat mai mult de suprefața terestră decât de înaltul văzduhului. Și totuși povestea antică a lui Icar și a tatălui său Dedal a inspirit întrotdeauna umanitatea.

Primele aparate de zbor de succes au fost baloanele umplute cu aer cald. Unul de acest fel a fost înălţat în 1783 de către fraţii Montgolfier, din Franţa, la aproximativ 1.800 de metri, apoi şi-au prezentat invenţia cuplului regal, balonul având la bord trei pasageri: o oaie, un cocoş şi o raţă, care au aterizat în siguranţă după un zbor scurt.

Invenții care să cucerească aerul

Deci să nu ne mirăm că povestea aviației a început cu un mit, un balon și trei dobitoace. Două secole mai târziu, avionul american hipersonic Lockheed SR-71, cunoscut sub numele de „Blackbird”, datorită aspectului său negru lucios, atingea 3.450 km/h, aproximativ de trei ori mai mare decât viteza sunetului.

În 1 septembrie 1974, a efectuat cel mai rapid zbor peste Oceanul Atlantic din toate timpurile, traversându-l de la New York la Londra, în doar o oră şi 55 de minute, în condiţiile în care un zbor normal durează aproximativ şapte ore. Nu este neapăart cel mai rapid model.

Modelul experimental X-15 Nord American atinge o viteză de 6,7 Mach și altitudini de peste 30 de kilometri. X-15 avea capacitatea de a atinge marginea spațiului și se folosea de propulsii care, în mod normal, erau integrate în construcția unei rachete. Poate că acesta a fost cel mai rapid avion controlat de om, pentru că întâietate în topul avioanelor supersonice de luptă îl primește Falcon HTV-2 care este un vehicul ultrarapid experimental și care nu necesită un pilot. Parcurge 4000 km sub 15 minute și este capabil să dezvolte viteze de 20 Mach.

Dacă luăm în calcul, deplasările în spațiul cosmic, drumul din 1969  al astronauţiilor de pe Apollo spre Lună, cu racheta Saturn V, sau de ce nu explorarea mărilor cu submarine și submersibile de mari adâncimi, teleportarea nu mai pare un vis cid oar o chestiune de timp.

Ciprian Plăiașu este editor coordonator Historia.ro. Pasionat de idei crețe, scrie despre greșelile trecutului, greșeli pe care le tot repetăm. vezi toate articolele