Învățământul este, fără doar și poate, unul dintre domeniile de bază în care tehnologiile viitorului trebuie să ajungă, deoarece acestea au potențialul de a deschide noi orizonturi ale educației, cu experiențe de învățare interactive și fără caracterizări negative ale sistemului.
Pe măsură ce tehnologia se schimbă, și educația se transformă – putem observa acest lucru în școlile din străinătate, dar și în școlile și liceele de la noi, unde profesorii sunt din ce în ce mai deschiși la gadgeturi, iar elevii sunt maeștri în folosirea lor. În rândurile de mai jos, am încercat să observăm și să ne imaginăm care este viitorul educației și care sunt avantajele – atât pentru profesori, cât și pentru elevi.
Deja nu mai este cazul să vorbim despre laptop-uri și tablete într-o sală de curs sau într-un laborator. Elevii au deja astfel de dispozitive acasă sau în ghiozdan, dar le folosesc îndeosebi pentru a se distra și pentru a scăpa de monotonia orelor ”clasice”. Școlile vor avea posibilitatea de a le oferi elevilor astfel de device-uri în locul manualelor clasice, care uneori sunt într-o stare cel puțin precară. Este clar, nu toți elevii și-ar permite o tabletă pe care să o aducă la școală, dar marele beneficiu ar fi ușurarea lor de ghiozdanul mult prea greu. Totul devine virtual, dar rămâne extrem de real.
Școlile din viitor nu vor mai avea de-a face nici cu problema absenteismului școlar, iar acest lucru va fi posibil atât mulțumită tehnologiilor noi, cât și unei schimbări de mentalitate. Pe de o parte, există deja platforme care le permit părinților să vadă în timp real situația școlară a copiilor, să comunice cu profesorii și să verifice dacă cei mici sunt prezenți la toate cursurile. Dar nu numai teama că pot fi văzuți de părinți îi va ține pe copii la școală. Tehnologiile din sălile de clasă ale viitorului, lecțiile interactive și metodele distractive de a-și petrece pauzele vor face școala mai atrăgătoare. Legat de schimbarea de mentalitate menționată mai sus, aceasta s-ar putea manifesta prin reducerea orelor clasice de cursuri și alternarea lor cu ateliere practice, dar și prin scurtarea programului școlar sau renunțarea la conceptul de ”temă pentru acasă”. Cam acestea sunt tendințele în materie de învățământ în unele state, iar rezultatele bune înregistrate mulțumită acestor strategii ar putea asigura adoptarea lor în mai multe țări.
Ne bucurăm cu toții de opțiunile de apeluri video integrate în aplicații precum Messenger, dar le putem da și o utilitate mai mare de atât. Cu ajutorul unor sisteme dedicate, profesorii pot susține cursuri de la distanță, pe care elevii să le urmărească prin intermediul unei tablete. Aceleași transmisiuni pot rămâne disponibile și după ce live-ul s-a încheiat, astfel încât să elevii să poată reveni oricând la o idee relevantă pe care ar fi ratat-o la un moment dat. Aceeași soluție este extrem de facilă și pentru elevii care nu pot ajunge la școală într-o anumită zi, din diverse motive. Cu toate că o zi în care zăpada abundentă închide școlile e motiv de bucurie, o astfel de zi se recuperează în weekend de multe ori, fiind doar un câștig pe termen scurt. E mult mai ușor să faci lucrurile la timp, chiar de la distanță, atunci când prezența fizică devine o problemă.
Realitatea virtuală nu lipsește nici din sălile de curs. O asemenea tehnologie nu poate revoluționa doar mersul la muzeu, ci și învățarea de zi cu zi. La orele de laborator aceasta și-ar putea face simțită prezența într-un mod extrem de util, fiind ideală pentru a-i captiva pe elevi printr-o lecție cu adevărat interactivă. Un kit de realitate virtuală extrem de rudimentar are nevoie doar de carton și de o pereche de lentile, astfel că este mult mai accesibil decât ar crede mulți. Mai mult, acesta poate fi creat chiar de către elevi, într-o primă lecție introductivă, iar apoi poate fi folosit ori de câte ori este nevoie de acest dispozitiv.
Imprimantele 3D lipsesc din peisaj, dar sunt ideale într-o școală a viitorului. Acestea pot deveni foarte utile pentru printarea de obiecte necesare ca suport de curs la diverse materii; e mult mai ușor să-i explici unui copil structura moleculei de apă dacă îi dai posibilitatea să țină un astfel de model în mână, decât dacă îi desenezi trei cercuri pe tablă. Imprimantele nu trebuie să fie restricționate, astfel încât doar profesorii să aibă acces la ele. După câteva lecții în care copiii învață cum o imprimantă 3D ar putea crea singuri diverse modele de care au nevoie pentru a oferi un material adițional pentru o prezentare, spre exemplu.
Școlile au datoria de a forma viitori cetățeni productivi ai unei societăți, dar pentru asta e nevoie nu doar de manuale și tehnologii noi, ci și de consiliere. Și la acest capitol există lipsuri, dar inteligența artificială ar putea sta la baza unei soluții pentru elevii care doresc să aibă parte de consiliere profesională. TomrrowMe este o aplicație care vrea să-ți ofere un asemenea sprijin și poate fi luată ca punct de referință pentru viitor. Un sistem de inteligență artificială îți poate da un test detaliat, pe baza căruia să afli în ce sfere de activitate funcționează mintea ta cel mai bine. Un asemenea test poate oferi elevului o direcție reală în ceea ce privește viitoarea carieră.
Sistemul educațional trebuie să pășească în viitor și trebuie să o facă destul de curând. Chiar dacă reușim să ținem pasul cu tehnologia în alte sfere de interes, beneficiile acesteia nu pot fi ignorate când vine vorba de un astfel de sistem de bază pentru o societate. Într-o școală a viitorului, elevii au cu adevărat oportunitatea să vină cu drag la școală, unde tehnologia îi ajută în mod activ nu doar pentru cursurile de zi cu zi, dar și pentru planurile de viitor pe care vor să și le facă încă de la vârste fragede.