În era online-ului, poate părea ciudat ca unii retaileri care și-au dezvoltat imperii pe Internet să înceapă să deschidă magazine fizice. Dar acesta este un trend pe care îl vom vedea tot mai des, iar explicațiile sunt simple: ideea de shopping revine la originile offline-ului pentru a putea oferi experiențe demne de era roboților, a realității virtuale și a realității augmentate.
Totul în jurul nostru se schimbă odată cu Internetul Tuturor Lucrurilor, cu realitatea virtuală și cea augmentată, odată cu imprimantele 3D și cu internetul 5G. Încet-încet, locuințele noastre prind viață, mâncarea noastră depinde mai mult de tehnologie decât de natură, modul în care accesăm informațiile se transformă și el.
De ce nu s-ar schimba și experiența de shopping? Potrivit unor mari companii, atât din domeniul retailului, cât și din sfera tehnologică, felul în care facem cumpărături se adaptează la noul stil de viață modelat de tehnologiile smart.
Cu toate că unele voci preconizau că în câțiva ani retailul se va face exclusiv în online, trendul pare să fie altul. Dacă este să ne luăm după giganți din domeniu, precum Amazon și Made.com, sau chiar după operatori de telefonie mobilă, precum Vodafone, tendința este să îți întărești prezența offline.
Anul trecut, Amazon a deschis o librărie fizică, una în care oamenii pot intra, pot răsfoi cărțile și pot savura câteva rânduri din ele într-un mediu comod și relaxant. Made.com și Sofa.com, doi dintre cei mai apreciați producători și retaileri de mobilier din SUA, au deschis showroom-uri fizice, pentru ca cei interesați să le poată testa produsele, să le vadă îndeaproape, să vadă ce stare le transmit.
Pentru că în era automatizării muncile obositoare fizic și plictisitoare sunt făcute de roboți (fie că vorbim despre inteligențe artificiale sau de utilaje), oamenii nu mai fac cumpărături doar pentru a-și lua cele necesare, ci și pentru a se relaxa. Există deja un întreg concept și, uneori, o întreagă serie de obiceiuri în jurul ideii de „a merge la shopping”. Obiectele cumpărate nu mai au scopuri exclusiv utilitare, ci devin extensii ale personalității și stilului fiecăruia.
Omul din viitorul ultraconectat nu vrea să își trăiască toată viața în online, așa că va profita de fiecare dată când are ocazia să experimenteze o senzație, fie că este vorba de atingerea catifelată a cașmirului sau de viteza uimitoare a unui gadget. Aceste experiențe dictează decizia de cumpărare, iar retailerii știu acest lucru. Cu toate că nu este tocmai ieftin să deschizi un showroom, ai nevoie de un spațiu în care brandul tău sau cel al partenerilor să fie prezentat la adevărata valoare, iar acest lucru nu se poate face de la distanță.
Desigur, prezența offline nu înseamnă că retailerii din diverse domenii vor uita de online – pentru asta pregătesc experiențe interactive, pentru ca cei care nu reușesc să ajungă în magazine sau pentru cei care vor o privire de ansamblu asupra ofertei.
Practic, realitatea virtuală și tururile virtuale vor fi din ce în ce mai importante pentru producători și comercianți. Din confortul scaunului de la birou, oamenii vor putea proba haine, vor putea vedea variante de design interior sau vor putea răsfoi printre rafturile unei biblitoteci virtuale.
Cei care vor apela la comenzi online își vor primi pachetele de la drone, nu de la curieri, iar angajații umani de la firmele care se vor ocupa de curierat se vor asigura că dronele sunt în stare bună de funcționare, le vor încărca cu pachetele care trebuie trimise și vor avea și sarcini de client service, pentru a oferi servicii cât mai bune.
Revenind la magazinele fizice, merită menționat faptul că angajați vor fi atât oameni, cât și roboți. Roboții, după cum ziceam mai sus, se vor ocupa cu sarcinile dificile sau plictisitoare, iar oamenii nu vor fi simpli vânzători, ci vor primi roluri noi.
În unele centre de shopping din SUA există deja roboți-gardian care se asigură că lumea nu intră în zone în care accesul este interzis. Ei fotografiază, cu ajutorul unor camere speciale, numerele de înmatriculare ale mașinilor parcate în incinta magazinului. Alte magazine, precum Best Buy, au roboți gândiți astfel încât să poată lua produsele de pe rafturile de sus sau să ajute personalul din depozit cu mutatul cutiilor.
În viitorul ultra-conectat și ultra-automatizat, angajații umani ai magazinelor nu vor mai avea parte de muncă fizică, ci vor avea roluri mult mai importante. În primul rând, personalul va trebui să arate clienților cum să folosească vitrinele cu realitate augmentată, pentru ca utilizatorii care nu vor să se schimbe de mai multe ori pentru a găsi mărimea perfectă să poată proba virtual hainele.
Pe lângă cunoașterea noilor tehnologii care vor fi implementate în magazine, angajații vor trebui să cunoască în detaliu produsele comercializate de retailerul pentru care lucrează. Ei vor veni să completeze experiența descrisă mai sus. Nu vor vinde produse, ci emoții, povești și idei, iar pentru asta va fi nevoie de creativitate și de aptitudini sociale desăvârșite. În plus, tehnologiile de recunoaștere facială conectate la camerele inteligente vor putea accesa informațiile disponibile online despre potențialii clienți, astfel încât angajații magazinului să aibă deja o idee despre interesul potențial al clientului vizitator și să vină în întâmpinarea acestuia cu recomandări comerciale potrivite.
Așadar, viitorul shoppingului nu se poate rezuma doar la online și offline. Viitorul shoppingului va fi o experiență diferită de cea oferită astăzi, un mix perfect între tehnologie și umanitate, o combinație între imaginile reci ale ecranelor și poveștile calde spuse de angajați.