09 dec. 2017 | 13:00

Scenariu SF aplicat în realitate: informații adăugate în creier prin electroșocuri

ACTUALITATE
Scenariu SF aplicat în realitate: informații adăugate în creier prin electroșocuri

Oamenii de știință au găsit o modalitate de a „injecta” informații direct în creierul maimuțelor, prin electroșocuri. Și da, s-a făcut experiment cu treaba asta.

O echipă de neurologi a arătat că furnizarea de electroșocuri mici în cortexul premotor al maimuțelor poate furniza, în esență, instrucțiuni care le ghidează mișcările. În timp ce cercetarea este încă în faza incipientă, experții spun că acest lucru ar putea deschide calea pentru tratamentele oamenilor care și-au pierdut unele funcții cerebrale după un accident vascular cerebral.

Cercetătorii au stimulat întâi cortexul senzorial primar, după care s-au ocupat de cortexul vizual și cortexul auditiv și au introdus informații în creier. În studiul publicat în Neuron, echipa a pregătit două maimuțe rhesus să execute sarcini bazate pe instrucțiuni și mișcări vizuale. Maimuțele au avut în față o placă cu patru obiecte și o lumină care putea fi aprinsă sau oprită.

Pe baza luminilor aprinse, maimuțele puteau manipula obiectele. Pe măsură ce luminile erau aprinse, echipa a administrat, de asemenea, nivele scăzute de stimulare electrică în cortexul premotor al maimuțelor. Cercetătorii au folosit un punct de stimulare diferit pentru fiecare dintre cele patru lumini și mișcări.

După ce au realizat aceste mișcări, luminile au fost stinse. Echipa a constatat că maimuțele au reușit să efectueze mișcările corecte numai pe baza microstimulării. „Maimuțele nu ne pot spune ce simt, așa că antrenarea lor de a asocia microstimularea cu o mișcare este modul în care ele confirmă că au simțit un îndemn sau au avut o experiență”, a declarat Marc Schieber, medic și cercetător de la Universitatea din Rochester. În plus, studiile anterioare au arătat că stimularea poate declanșa un răspuns în brațe și mâini.

Studiul ar putea deschide calea pentru o mai bună interacțiune între creier – computer și neuroproteze.