Materialul care ar putea face avioanele supersonice mai bune
Câțiva cercetători au descoperit materialul care ar face posibilă deplasarea avioanelor la viteze hipersonice, însă un gram din acesta este extrem de scump.
O echipă de cercetători de la NASA și Universitatea Binghamton au creat nanotuburi cu nitrura de bor sub forma unui material care ar putea fi folosit pentru a facilita deplasarea avioanelor la viteze hipersonice. Demersul lor a arătat că materialul ar putea fi folosit în zborurile hipersonice, de peste 6.436 kilometri pe oră. În prezent, aeronavele folosesc nanotuburi de carbon, datorită capacității lor de a rezista la temperaturi de până la 400 de grade Celsius. De exemplu, avionul supersonic Concorde, acum retras, a ajuns la temperaturi de până la 170 de grade Celsius, la o viteză de peste 2.400 kilometri pe oră.
Nanotuburile de nitrură de bor (BNNT), totuși, pot rezista până la 600 de grade Celsius. De asemenea, sunt mai ușoare decât cele de carbon. Problema rămâne prețul: un gram din acest material ar costa aproximativ 1.000 de dolari. Potrivit lui Changhong Ke, profesor adjunct al Facultății de Inginerie Mecanică, acoperirea unei aeronave cu BNNT ar avea un cost mult prea ridicat ca să fie justificată investiția.
În ciuda costului ridicat al producției, este posibil ca prețurile să scadă și să crească producția. Asta se întâmplă deja cu fiecare tehnologie, având prețuri imense la început și scăzând pe parcurs, pe măsură ce sunt dezvoltate și tehnici noi de producție. Nanotuburile de carbon au avut același preț în urmă cu 20 de ani, iar acum variază între 10 și 20 de dolari pe gram. Ke crede că acest lucru se va întâmpla și cu BNNT.
Cu toate acestea, nu te aștepta ca BNNT să fie regăsit pe aeronavele comerciale. Cel mai probabil, mai întâi, va fi folosit pentru avioanele militare. Chiar și așa, pentru noi mai există câteva speranțe pentru a călători la viteze hipersonice: fie prin trenuri Hyperloop, fie cu racheta BFR a lui Musk sau chiar cu cel mai rapid tren pe care ar vrea China să-l construiască.