De ce prețul iPhone 6 e de câteva ori mai mare decât costul de producție

, 28 Sep, 16:53

Odată cu fiecare iPhone, Samsung sau HTC, apare și prețul de producție. La iPhone 6 e de aproape trei ori mai mare decât cel de producție. De ce această diferență și ce o justifică?

iphone 6

FOTO Răzvan Băltărețu/Playtech

Vineri, 26 septembrie, Octavian Palade și cu subsemnatul am discutat despre iPhone 6 și iPhone 6 Plus la Adevărul Live. Un telespectator a avut o curiozitate recurentă cu fiecare model de iPhone sau smartphone de vârf: „De ce prețul de raft este mai mare, de câteva ori, decât cel de producție?“. Am adresat problema în emisiune, reiau aici explicațiile pe larg.

Înregistrarea emisiunii Adevărul Live

Conform IHS, după cum a scris și Playtech, un iPhone 6 costă între 200 şi 247 de dolari, în timp ce un iPhone 6 Plus este un pic mai scump, sărind de la 216 până la 263 de dolari. Variațiile sunt bazate doar pe spațiul de stocare și pe diferențele de componente între cele două dispozitive (ex.: iPhone 6 Plus folosește un ecran mai mare, o baterie mai mare etc.). În Statele Unite ale Americii, iPhone 6 pornește de la un preț de 650 de dolari și urcă până la 950 de dolari iPhone 6 Plus cu stocare de 128GB.

De ce costă iPhone 6 atât de mult?

Este o diferență nesimțită, nu-i așa? Ei bine, și da, și nu. iPhone 6 costă sub 250 de dolari când iese de pe linia de asamblare, dar pentru a fi asamblat sunt plătite următoarele: angajați, fabrică, resurse materiale terțe componentelor care intră în asamblare. Chiar dacă iPhone 6 este asamblat în China, unde costurile sunt încă reduse, se mai adaugă câțiva dolari prețului de raft. Totuși, salariile niciodată nu reprezintă cea mai mare parte din prețul telefonului și nici transportul. Acestea sunt în volume mari, iar costurile scad astfel.

Marginea de profit pe care vrea s-o obțină compania și marketing-ul iau „grosul“ din prețul unui flagship și, implicit, din prețul unui iPhone 6. Spre deosebire de Samsung, HTC, Microsoft și alții, Apple joacă doar în liga premium cu telefoanele vechi vândute la preț mai mic. Apple vinde volum din produse scumpe și investește mult în imaginea companiei și telefonului pentru a face asta.

Mai jos sunt două videoclipuri care prezintă foarte bine situația publicității. În primul apare Martin Scorsese folosind un iPhone 4S cu Siri pentru a-și aranja întâlnirile și pentru a obține informații. În al doilea, sunt folosite telefoane iPhone 5s pentru a filma Burberry Spring/Summer 2014. Sunt doar două exemple din campanii de marketing în care se investește milioane de dolari, de aceea telefonul ajunge la raft mult mai scump decât iese din fabrică.

Există apoi parteneriatele pentru plasare de produse în tot felul de emisiuni, filme și alte evenimente publice. Totul înseamnă bani și  brand awareness. Spre exemplu, OnePlus a trebuit să recurgă la sistem de invitații cu One pentru a stârni puțin buzz fără bugete imense de marketing. Poate că ar fi avut milioane de comenzi sau poate nu, dar introducând sistemul de invitații a stârnit curiozitatea și interesul oamenilor. Totodată, au creat o nevoie, aceasta fiind unul dintre secretele consumismului: să convingi omul că vrea ceva de care înainte nu avea nevoie.

Totuși, acest calcul nu se rezumă doar la Apple. Toate companiile investesc mai mult sau mai puțin în marketing. Dacă ai urmărit evenimentul de decernare a premiilor Oscar de anul acesta, ai observat acel marketing stunt în care Ellen DeGeneres a folosit un Galaxy Note 3 pentru a realiza cel mai popular selfie de pe Twitter. Nu a fost nimic întâmplător, ci o acțiune bine gândită și remunerată cu multe milioane de dolari. Am detaliat atunci pe „Adevărul“.

Mai este însă ceva: valoarea percepută. Dacă tu crezi că respectivul produs face mult mai mult decât prețul pe motiv că e atent lucrat, că zeci de oameni îl gândesc, că este „o piesă de artă“ și că anumiți oameni celebri îl folosesc, atunci vei percepe altfel costul. iPhone e și un simbol al statutului. Logica este următoarea: „Vedetele îl au, mi-l cumpăr și eu și voi fi puțin ca ele“.

Cu cât vezi și știi mai mult o marcă, cu atât bugetul de marketing a fost mai mare. De aceea Beats vinde căști și cu 300 de dolari, deși ele costă mult mai puțin „la fabrică“. Marques Brownlee explică foarte bine această strategie în videoclipul de mai jos. În final, este un cerc vicios: cu cât bagi mai mulți bani în marketing, cu atât prețul crește mai mult, dar și renumele mărcii respective și vânzările. Cresc vânzările, crește profitul și bagi mai mulți bani în marketing ca să vinzi mai mult. Și tot așa…

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
loading...
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail