Cine domina piata smartphone-urilor si cat va mai rezista in top?

, 22 Feb, 11:00

In primele luni ale noului an, cele mai importante se inghesuie sa ne aduca la cunostinta cine domina piata smartphone-urilor. Pornind de la aceste informatii, sa vedem ce s-a schimbat in ultimele 12 luni si, mai ales, cat de greu va fi sa se mai schimbe ceva intr-un domeniu dominat de doi jucatori.

piata smartphone-urilor iOS Android BlackBerry WP8 smartphone 2013 1

Pare simplu. Producatorii lanseaza telefoane din ce in ce mai puternice, incheie contracte cu operatorii de telefonie, iar consumatorii ajung sa isi schimbe telefonul chiar si in fiecare an… Chiar atat de simplu? Realitatea este insa ca cei mai multi producatori impresioneaza din ce in ce mai putini utilizatori. Pentru o piata de dispozitive care continua sa creasca de la an la an, numarul producatorilor care se imbogatesc din acest domeniu se contracta.

Fenomenul actual imi aduce aminte de lansarea primului iPad, un dispozitiv care nu a fost nici o secunda descris in megaherti, megabytes sau miliamperi. Din nou, specificatiile conteaza din ce in ce mai putin, numele brandul din ce in ce mai mult. Companii obscure sau mai putin obscure lanseaza telefoane pe care nu le cumpara nimeni, chiar daca din punct de vedere al specificatiilor poate ar putea lupta de la egal la egal cu un S3.

In 2013, cand ne gandim la smartphone-uri, vorbim de o baza de utilizatori care ravnesc la cel mai nou Galaxy sau viseaza la urmatorul iPhone. Companiile si-au creat fani de parca ar fi formatii de muzica rock. Lansarile de noi dispozitive par concerte si primele review-uri nu se mai rezuma la teste si specificatii, ci la impresii, sentimente si sisteme. Pe acest sistem, utilizatori de Galaxy S II sau S3 nu-si vor mai cumpara decat un nou Galaxy S, eventual un Note. Acelasi lucru este valabil si in cazul utilizatorilor de iPhone care nu s-ar dezlipi de pretiosul lor iDevice.

Piata smartphone-urilor in cifre

In ultimele saptamani am scris multe stiri legate de IDC, Canalys, Strategy Analytics si Gartner.  Fiecare dintre acestea a incercat sa ofere o viziune de ansamblu atat asupra pietei de telefoane inteligente din intregul an 2012, cat si din trimestrul al patrulea al aceluiasi an, in particular. S-au facut tabele, s-au facut comparatii, dar mai ales s-au stabilit cei care au fost lasati de rusine in ultimele 12 luni. Pentru ca exista mici discrepante intre respectivele studii, am calculat o medie intre valorile publicate pentru a ajunge la o valoare cat mai apropiata de realitate. Desi Apple si Samsung sunt in fruntea clasamentului indiferent cum l-ai privi, voi incerca sa impart si sa interpretez valorile atat pe companii, cat si pe sisteme.

Sa incepem cu inceputul. Piata smartphone-urilor a crescut exponential in ultimii ani. Daca in 2010 se vindeau 297,8 milioane de smartphone-uri global, in 2011 respectiva valoare a crescut la 486 milioane, ca un an mai tarziu, in 2012, sa devina egala cu 695,4 milioane de terminale vandute.

iOS Android BlackBerry WP8 smartphone 2013 2

Cine a vandut smartphone-uri in 2012?

Samsung a avut un an grozav. Pentru prima oara in istoria companiei, gigantul sud-coreean a primit titlul de cel mai mare producator global de smartphone-uri. In conditiile in care vorbim de o companie care nu se ocupa exclusiv de smartphone-uri, realizarea este cu atat mai spectaculoasa. Aceasta performanta se masoara in 215 milioane de smartphone-uri vandute si o cota de piata de 30,9 procente, in crestere de la 18,7 procente anul precedent. Fata de 2011, Samsung a adus in mainile utilizatorilor cu 136% mai multe smartphone-uri in 2012.

In teorie, si Apple a avut un an foarte bun. Zic in teorie pentru ca, desi a vandut anul trecut 135,8 milioane de iPhone-uri fata de 93,1 milioane in 2011, aceasta valoare s-a reflectat intr-o crestere de doar 0,4 procente in cota de piata. Ca urmare, daca in 2011, Apple era primul producator de smartphone-uri din lume, cu 19,1 procente, in 2012, a ajuns al doilea cu 19,5 procente. Impreuna, Samsung si Apple detin in acest moment peste jumatate din piata de smartphone-uri. Fata de restul producatorilor, diferenta este de la cer la pamant.

Huawei este pe locul al treilea cu 7,9% si trebuie sa munceasca incredibil de mult pentru a-si pastra acest loc in clasament. Nu de alta, dar Nokia, BlackBerry, HTC sau SONY au sanse la fel de mari sa intre in top trei in 2013. Problema e ca doar locul trei va fi disponibil.

Nokia a avut anul trecut 5% din piata, in conditiile in care in 2011 avea 15,9%. RIM a avut 4,8% din piata, in scadere de la 10,8 in urma cu un an. HTC a avut 4,5% din piata fata de 9,2 in anul precedent. Toti s-au dus in jos, cu foarte mici exceptii. Ai fi tentat sa lauzi performantele Huawei sau ZTE. In realitate, cresterile respective s-au datorat exclusiv pietei din China, motiv pentru care sunt mici sanse ca urmatorul telefon pe care-l achizitionezi sa fie un ZTE, mai ales daca te uiti la un terminal high-end sau ai avut inainte un Samsung Galaxy S sau Apple iPhone.

In aceeasi categorie cu ZTE si Huawei s-ar putea spune ca intra Lenovo. Totusi, performanta companiei, care intre timp a ajuns sa aiba sediul central in Carolina de Nord, este complet diferita. Lenovo nu facea telefoane in urma cu trei ani. Prin faptul ca in 2012 a reusit sa vanda 24,9 milioane de aparate, Lenovo demonstreaza ca a descoperit o reteta pe care multi au avut-o in trecut si au pierdut-o.

piata smartphone-urilor iOS Android BlackBerry WP8 smartphone 2013 3

Cine va vinde smartphone-uri in 2013?

Nokia, ZTE, RIM, SONY, HTC, LG si Lenovo ocupa, in aceasta ordine, locurile de la 4 la 10 in topul vanzarilor, cu o plaja de cote de la 3,6 la 5% din piata. Aceste diferente minore de vanzari inseamna insa un mare dinamism al pietei in 2013. Asadar, este aproape imposibil sa prezici ce urmeaza. Sony este doar una dintre companiile care a promis ca va deveni producatorul de pe locul 3. Motorola a iesit din top 10 in ultimul an si restul producatorilor conteaza prea putin incat sa fie mentionata.

Asteptarile cele mai mari din acest an sunt exprimate vizavi de Apple, Samsung si BlackBerry. Lista ar trebui completata de Nokia, din pacate compania finlandeza se chinuieste sa supravietuiasca. La doi ani dupa ce Nokia a decis sa imbratiseze cu doua maini productia de terminale cu Windows Phone, devine evident ca si-a semnat condamnarea. Windows Phone 7 a fost o revolutie, din pacate Windows Phone 7.5 si WP8 au fost aceeasi „revolutie”, schimbarile fiind insuficiente pentru a atrage un numar remarcabil de utilizatori. Ecosistemul Windows Phone nu are probleme. Smartphone-urile produse de Nokia sunt de calitate foarte buna si cele mai multe review-uri sunt laudative cand vine vorba de hardware. Problema e ca nimeni nu mai are rabdare. Micile probleme, aplicatiile care lipseau din Marketplace si evolutia lenta a intregului sistem au cauzat o rata de adoptie infima a platformei.

BlackBerry a avut o scuza anul trecut, dar in 2013 nu va mai fi valabila. S-ar putea spune ca in 2012, fosta companie RIM a luat o pauza. A avut un anunt legat de BlackBerry 10 si a mers din inertie. Terminalele cu noul sistem de operare au aparut abia la sfarsitul lunii trecute. Primele review-uri, desi sunt pozitive, descriu niste terminale performante, de calitate si cam atat. Chiar daca a rezolvat problema sistemului de aplicatii printr-un framework intermediar care permite rularea aplicatiilor de Android pe BlackBerry 10, acest lucru nu e suficient. BlackBerry avea nevoie de ceva revolutionar, care sa te lase cu gura cascata. Intr-o piata in care Apple si Samsung fac cartile, compania canadiana trebuia sa reinventeze smartphone-ul asa cum il stim pentru a ciobi un pic din suprematia celor doua companii. Daca BlackBerry 10 este cea mai mare realizare care a iesit din laboratoarele de cercetare BlackBerry, nu este exclus ca in alte 12 luni cota de piata a companiei sa scada, in loc sa creasca semnificativ. Trebuie luat in considerare si ca problemele pe care iOS-ul si Android-ul le aveau acum doi ani, de a intra in mediul corporate, s-au rezolvat. Practic, punctul forte al platformei inventate de Research in Motion a disparut.

iOS Android BlackBerry WP8 smartphone 2013 4

Ce platforme au fost cele mai populare in 2012?

Este impresionant, de exemplu, ca in 2012 s-au vandut 452 milioane de smartphone-uri cu Android, in comparatie cu 208 milioane, in 2011.  Pe locul doi se afla iOS-ul celor de la Apple, cu 20% din piata si 136 milioane de telefoane. BlackBerry ocupa locul al treilea din top, cu 5% din piata si 33 milioane de terminale comercializate. Telefoanele cu Symbian au fost vandute intr-un numar impresionant, de 19 milioane, pentru un procent de 3% din piata. In conditiile in care in 2011 BlackBerry avea 11% si Symbian avea 17, este evident ca rata de adoptie exploziva a platformei Android s-a realizat pe spatele acestor jucatori.

In cazul in care mai cautati o dovada a faptului ca Windows Phone nu va deveni un jucator important pe piata prea curand, e suficient sa stiti ca ocupa locul sase in topul platformelor, cu 2%. Are mai putini utilizatori si decat Bada, un sistem de operare care reprezinta un hobby pentru Samsung…

Piata SO-urilor in 2013 ?

Intr-o asfel de piata, terminalele cu Android si iOS reprezinta 85%, in medie. IDC a pozitionat aceeasi cifra saptamana trecuta in jurul valorii de 91,1%. Oricum ai da-o, felia de tort pentru celelalte platforme ramane infima.

Totusi, 2013 ar putea fi considerat anul noilor sisteme de operare pentru mobile. ZTE cocheteaza deja cu Firefox OS. Ubuntu a dezvaluit ca pana la sfarsitului acestui an vom vedea terminale cu varianta mobila a celei mai populare distributii de Linux. BlackBerry 10 vine cu atat de multe schimbari fata de versiunile anterioare incat se poate spune ca producatorul canadian de terminale a luat-o de la zero cu o noua  platforma. In plus, exista zvonuri din surse oficiale care confirma ca nu doar BlackBerry va produce pe termen lung telefoane cu sistem de operare BlackBerry. Cine stie, poate si Windows Phone va veni in haine complet noi pana la sfarsitul anului pentru a-si incerca din nou norocul. Ramane acum sa vedem daca toate aceste tentative vor reusi sa se remarce in piata.
iOS Android BlackBerry WP8 smartphone 2013 5

Puterea obisnuintei

Apple a inventat smartphone-ul in 2007, cu primul iPhone. Era ceva complet nou. La momentul respectiv, dintr-un foc, o companie care se ocupa cu computere si iPod-uri reinventa telefoanele cu ecran sensibil la atingere, sistemele de operare optimizate pentru mobile si inca ceva. In 2007, Steve Jobs lua atentia oamenilor de la specificatii tehnice si o axa pe experienta de utilizare. De atunci, lucrurile s-au complicat exponential pentru restul producatorilor de telefoane. Google a inteles ce urmeaza si a prins o parte semnificativa din ideea unui sistem de operare optimizat pentru touch. Pentru succesul Google, Android-ul nu a fost suficient. Abia cand a venit Samsung cu primul Galaxy S, cei mai multi utilizatori au inceput sa aiba incredere in noua platforma.

Se fac imediat sase ani de la primul iPhone si cinci ani de la primul Android. Intre timp, ambele platforme si-au creat o baza semnificativa de utilizatori, magazine virtuale cu sute de mii de aplicatii, adevarate sisteme formate din telefoane, tablete, playere standalone si in curand ceasuri. Cei mai multi utilizatori au inceput sa cumpere aplicatii. Sunt mari sanse sa ma apropii de 1000 de lei cheltuiti pe aplicatii de iOS. Respectivele aplicatii sunt legate de platforma. Urmatoarea etapa a fost achizitia unui iPad, a unui Apple TV si poate a unui iWatch.

Acelasi lucru este valabil si in cazul Android. Iti cumperi un Galaxy S, la scurt timp constientizezi utilitatea unei tablete si-ti iei un Galaxy Tab sau Note. Pentru ca in mintea ta deja se formeaza ideea ca un televizor Samsung comunica mai bine cu smartphone-ul si tableta ta, urmatoarele achizitii sunt gandite de la sine. Cu toate ca nu a fost un succes de piata, daca bugetul iti permite iti iei si un Google TV. Vi se pare exagerat? Avand in vedere ca aceste etape se desfasoara pe parcursul a trei, patru sau cinci ani, nimic nu este exagerat sau absurd.

Oricum, nimic nu este definitiv. Utilizatorii mai pot migra. S-a intamplat cu Nokia in cativa ani, cu BlackBerry in mai putin timp si se poate intampla si cu Apple sau Samsung. Din pacate, am ajuns intr-un punct in care experienta isi spune cuvantul. S-au scris multe articole pe acest subiect si probabil se vor mai scrie. Apple si Samsung acum nu mai risca. Actualizarile masive care se fac in fiecare an, de tipul unui ecran un pic mai mare, al unei camere cu mai multi megapixeli sau al unui procesor cu mai multi megahertzi, sunt pariuri sigure. Pentru ca sunt in varful piramidei, cele doua companii isi mai permit sa joace acest joc in continuare. Din pacate, nou venitii la petrecre nu au acelasi lux.

Cu alte cuvinte, din acest moment doar cineva care va veni cu ecrane transparente, holograme, sisteme avansate de proiectie sau alta tehnologie a viitorului va putea sa muste semnificativ din cota de piata pe care o au impreuna Apple si Samsung. Practic, pentru ca lucrurile sa fie altfel si intr-un an de zile sa nu vedem ca iOS si Android au ajuns la 95 procente din piata, cineva trebuie sa riste. E greu, costa mult si e nevoie de viziune. Cateva companii au incercat anul trecut marea cu degetul cu panourile si camerele 3D pe tablete si telefoane, vanzarile ne-au aratat insa ca utilizatorii abia isi doresc 3D acasa, cu siguranta nu si-l doresc in buzunar.

Mi-as dori sa nu afirm ca urmatorul meu telefon va fi tot un iPhone, la fel ca in cazul multora dintre voi. Mi-as dori sa pot afirma ca Android-ul se va demoda. Insa acest lucru nu se va intampla, iar urmatorul Samsung Galaxy S va reusi foarte bine sa va justifice investitia financiara. In final, mi-as dori ca lucrurile sa nu mai fie atat de previzibile.

Dar mai bine sa vedem si ce ne rezerva apropiatul Mobile World Congress 2013.

Ți-a plăcut acest articol?
Informează-te și ține-i la curent și pe prietenii tăi.
Abonează-te la newsletter pentru ultimele noutăţi!
loading...
Aboneaza-te la newsletter

Aboneaza-te acum la newsletter și primești cele mai noi: Articole, Review-uri, Tutoriale și Prețuri direct pe adresa ta de E-mail