28 iul. 2015 | 16:25

Această nouă tehnologie de replicare a ADN-ului poate ajuta la vindecarea bolilor

ȘTIINȚĂ

Oamenii de ştiinţă pot modifica codul ADN al celulelor vii, cu ajutorul unei noi tehnologii care ar putea ajuta atât la testarea unor medicamente, cât şi la vindecare bolilor genetice.

La scurt timp după ce oamenii de ştiinţă chinezi au reuşit să şocheze universul ştiinţific prin modificarea genelor din ADN-ul uman, se pare că o altă reuşită în domeniu vine din California. Cercetătorii au găsit o metodă de a face procesul de modificare a ADN-ului mult mai rapid şi mai ieftin. Cu mai puţin de 100 de dolari, noul proces le permite specialiştilor să facă materialele de bază necesare pentru modificarea genomului unui organism sau al unui set întreg de ADN.

Sursa de inspiraţie, bacteriile

Mai exact, procedeul permite lucrul cu o genă specifică, oamenii de ştiinţă având posibilitatea să taie şi să lipească bucăţi de ADN, astfel încât să modifice funcţiile acesteia, proces numit CRISPR-Cas9. Echipa de cercetători de la Universitatea Berkeley a observat un proces asemănător la bacteriile care se protejează împotriva invaziei viruşilor. Tehnica este, însă, mult mai complexă şi le permite oamenilor de ştiinţă să rescrie practic anumite părţi din codul genetic al unui organism viu, inclusiv al oamenilor, potrivit Science Alert.

Atunci când o bacterie intră în contact cu ADN-ul unui virus, aceasta produce un fir de ARN, un „văr” molecular al ADN-ului care imită secvenţa ADN a virusului. Acest fir de ARN se prinde de o proteină şi caută virusul. Când îl găsesc, proteina acţionează ca o foarfecă şi taie secvenţa ADN a virusului, distrugându-l. Acelaşi procedeu poate fi imitat acum de oamenii de ştiinţă, care au posibilitatea să înlocuiască secvenţa tăiată cu orice secvenţă doresc.

Tehnica, încă în dezvoltare

Prin urmare, ei ar putea decupa o secvenţă defectă a unei gene, înlocuind-o cu o secvenţă sănătoasă. Oamenii au în jur de 20-25.000 de gene care codifică proteinele ce execută funcţiile vitale ale celulelor noastre. Totuşi, în ceea ce priveşte ADN-ul, sunt cunoscute funcţiile a 80% din totalitatea acestuia, dar restul rămâne un mister.

Pentru a demonstra tehnica descoperită, cercetătorii au modificat 90% din ADN-ul bacteriei E coli, găsită în stomac, în 40.000 de molecule diferite. Fiecare dintre acestea pot fi folosite pentru a ţinti orice secvenţă de ADN pe care cercetătorul vrea să o modifice. Cercetătorii au planuri mari în acest sens. „Această tehnologie ne va permite să creăm un cromozom şi să îi urmărim evoluţia”, a spus Rebecca Heald, una dintre autoarele studiului.

Deşi cercetătorii sunt încrezători, momentan tehnica este în curs de perfecţionare. Există multiple îngrijorări cât se poate de întemeiate în privinţa mutaţiilor pe care procedeele de acest tip le-ar putea genera. Pe de altă parte, nu le pot fi contestate avantajele, dar rămâne de văzut în ce direcţie vor evolua lucrurile.