Războiul iPhone 6: trei opinii despre noul telefon al Apple
Apple a lansat aseară iPhone 6, iPhone 6 Plus și Watch. Octavian Palade, Răzvan Băltărețu și Vlad Andriescu vă oferă părerile lor despre telefoanele și ceasul inteligent de la Apple. Echipa playtech.ro este împărțită și așteptăm și opinia voastră.
Martorii lui Steve Jobs la sfântul iPhone
Apple a lansat aseară iPhone 6 și iPhone 6 Plus, împreună cu un ceas inteligent numit Watch. Internetul, ca întotdeauna, s-a împărțit între cei care strigă: VREAU! și cei care arată că alte telefoane deja au caracteristicile celor de pe iPhone. Cred că secretul stă în altceva.
Apple a lansat iPhone 6 şi Apple Watch. Deloc previzibil, bloggeri şi presa de tehnologie au scris despre ce reprezintă noile gadgeturi şi unii au anunţat moartea Apple după moartea lui Jobs. Martorii lui Steve Jobs, însă, şi slujitorii de iPhone s-au aşezat la coadă pentru încă un model, ceea ce am de gând să fac şi eu.
Lumea se aşteaptă ca tehnologia să explodeze de la an la an, să fie la costuri tot mai reduse şi să facă tot mai multe lucruri. Găsesc trei-patru mari invenţii imense în istoria omenirii care ne sunt aproape indispensabile şi azi: focul, roata, cipul din siliciu şi energia nucleară. Restul, mai mult sau mai puţin, sunt variaţiuni pe aceeaşi temă şi sunt parte dintr-o discuţie mai mare. Lucrurile simple, aşa cum sunt produsele Apple, sunt acestea: Apple e o companie incredibil de profitabilă, iar iPhone este cel mai bun smartphone, chiar dacă nu perfect.
Este cel mai bun pentru fanul Apple, pentru cei care nu vor să se complice cu tot felul de lucruri şi să se teamă de viruşi informatici şi este cel mai bun pentru conceptul „funcţionalitatea bate forma şi fondul“. Este util? Da. Sunt altele mai utile. Absolut. Cum toţi oamenii sunt urâţi şi frumoşi, în funcţie de privitor, aşa şi telefoanele sunt mai bune sau mai proaste în funcţie de utilizator.
iPhone şi restul
iPhone 6 e cel mai bun telefon Apple, cum Galaxy S5 e cel mai bun al Samsung şi G3 cel mai bun smartphone LG. Totuşi, mulţi privesc doar dotările tehnice, lucru pe care îl făceam şi eu până la iPhone 5. Discrepanţa între performanţă şi dotări tehnice s-a văzut bine atunci şi este superb subliniată acum cu iPhone 6 – Playtech expune pe larg dotările şi cât de puţin înseamnă ele. Degeaba ai mama procesorului şi tatăl ecranului cu ‘jdemii de pixeli. Sunt degeaba, atunci când aplicaţiile sunt aşa şi aşa, iar bateria se scurge şi când telefonul este neatins cu orele.
Altă realitate este că orice nou iOS ajunge pe aproape toate telefoanele companiei, atunci când porneşte actualizarea şi ele sunt compatibile. Acest „bonus“ a fost replicat cu succes de Windows Phone de la Microsoft. Android este, în continuare, o vale a plângerii cu telefoane şi utilizatori la cheremul producătorilor. Poate Android One schimbă ceva. Poate.
Tic-Tac, Tic-Tac, în ritm de Apple Watch
Apple Watch este altceva. Nu e o revoluţie de gadget, ci este unul necesar într-o lume în care suntem tot mai conectaţi. Există ceasuri cu Android Wear, iar Apple nu avea nimic aici. Acum are. Este un ceas perfect pentru fitness, scump şi premium şi încă indisponibil. Apple face ceea ce a făcut mereu: creează o nevoie (ne-a arătat ceea ce face Watch şi de ce l-am vrea), abia apoi pune oferta pe masă (vine în 2015). N-am nevoie de iPhone 6, Apple Watch, Android, PC sau Internet. Pot trăi fără ele, dar apreciez infinit mai mult comoditatea vieţii cu aceste gadgeturi.
Pot naviga pe Internet şi să mă joc folosind un telefon Nokia cu Symbian S40, dar aş face-o oricând de pe un iPhone 6. Mereu este o chestiune de comoditate aşa cum de aici la Paris poţi ajunge cu căruţa, dar avionul o face mult mai bine şi mai repede.
Răzvan Băltărețu
Apple nu mai scuipă contra vântului şi ăsta e un lucru rău
Apple a avut mereu un strop de rebeliune. Apple a avut mereu un strop de inovaţie. Apple a avut mereu un strop de magie. Apple a avut, acum nu mai are.
Produsele mi s-au părut mereu mult prea scumpe, dar adevărul este că mereu reuşeau să străluească în unele zone în care alte companii au eşuat lamentabil şi reuşeau să aducă mereu elemente inovative. Produsele mi s-au părut mereu scumpe, dar să dea naiba dacă nu erau cele mai frumoase de pe piaţă.
Marţi seara nu am mai văzut aceeaşi companie cu care dezvoltasem o relaţie de love-hate (pentru că le iubeam gadgeturile în secret, dar uram faptul că nu mi le puteam permite). Marţi seară am văzut o companie care nu mai scuipă contra vântului, o companie care a trebuit să înveţe să se adapteze la pieţele create de alţi producători.
Apple a lansat iPhone 6 şi iPhone 6 Plus, două smartphone-uri cu ecrane de 4,7 inch, respectiv 5,5 inch. Aceeaşi companie a creat, după lansarea iPhone 5, o reclamă în care lăuda faptul că ecranul de 4 inch este perfect pentru folosirea cu o singură mână. O dovadă de bun-simţ o numeau ei. S-ar părea că frica de competiţie le-a înceţoşat „bunul-simţ“. Mereu mi s-au părut prea mici ecranele de la iPhone, dar am apreciat (din nou, în secret) faptul că această companie era una cu princiipii solide, care refuza să se ia după turmă şi care găsea mereu moduri de a-şi scoate în evidenţă produsele.
Mai este şi problema designului. Telefoanele Apple mereu au uimit prin design. Au fost mereu desăvârşite şi era foarte uşor să le identifici într-o mare de oameni care stau cu telefoanele în mână. Nu mai este cazul cu iPhone 6 şi iPhone 6 Plus. Aceste două smartphone-uri arată de parcă ar fi fost scoase din vastul univers Android şi, în topul celor mai frumoase telefoane Apple, sunt pe penultimul loc, înaintea iPhone 5C.
Nu voi vorbi despre specificaţii. Acestea sunt bune. Unele sunt sub nivelul pieţei (autonomia, rezoluţia display-ului), altele sunt deasupra (procesorul, sistemul de operare, poate şi camera). Pe utilizator nu îl interesează specificaţiile, ci îl interesează ca telefonul să îi meargă perfect în orice situaţie, iar iPhone 6 şi iPhone 6 Plus vor merge perfect. Dar la fel şi HTC One M8, Samsung Galaxy S5, LG G3 sau Lumia 930. Într-o eră în care chiar şi smartphone-urile low-end oferă experienţe mai mult decât decente, Apple nu îşi mai permite să mizeze doar pe acest aspect.
Dar să vorbim şi despre ceas. Infamul şi mult-aşteptatul iWatch. Sau, după cum am văzut marţi seară, dezamăgitorul şi mult-prea-costisitorul Apple Watch. De ce zic dezamăgitor? Pentru că are un design neinspirat şi pentru că oferă aceleaşi funcţionalităţi pe care le oferă şi alte smartwatch-uri de pe piaţă. Poate că în ceea ce priveşte aspectul este o chestiune ”de gustibus”, după cum mi-a comentat cineva ieri pe Facebook, dar singurul lucru care scoate ceasul Apple în evidenţă este acea rotiţă care ar trebui să facă navigarea mult mai facilă. Sincer, cred că e mai natural, în era touchscreen-urilor – eră care a început mulţumită Apple – să ating ecranul decât să învârt o rotiţă.
Vorbind despre design şi funcţionalităţi, trebuie să amintesc de câteva ceasuri inteligente care sunt cu adevărat „wow“: Motorola Moto 360, LG G Watch R şi, pentru cei care favorizează aspectul pătrăţos, Asus Zenwatch. Toate aceste smartwatch-uri sunt incredibil de arătoase, toate costă mai puţin şi toate rulează acelaşi sistem de operare. Android Wear a fost creat de Google special pentru ceasuri şi este un sistem perfect pentru un astfel de dispozitiv.
Acesta este primul an în care nu îmi voi mai dori în secret un smartphone Apple. Acesta este primul an în care nu voi mai privi cu invidie la posesorii de iDevice-uri. Acesta este primul an în care Apple nu mai este viitorul tehnologiei.
Apple a avut mereu un strop de nebunie. Apple a avut mereu un strop de geniu. Apple a avut mereu un strop magie. Apple a avut, acum nu mai are.
Octavian Palade
Pariez pe Apple. Daţi-mi un an ca să vă conving
Apple a lansat aseară iPhone 6 şi iPhone 6 Plus, împreună cu un ceas inteligent numit Watch. Internetul, ca întotdeauna, s-a împărţit între cei care strigă: VREAU! şi cei care arată că alte telefoane deja au caracteristicile celor de pe iPhone. Cred că secretul stă în altceva.
iPhone 6 are 4,7 inci şi un ecran cu o rezoluţie prezentă pe Google Nexus 4. iPhone 6 Plus are 5,5 inci şi o rezoluţie Full HD. Oppo Find 5 avea Full HD în 2012. Apple nu reinventează roata. Are două telefoane mai mari, cu specificaţii cuminţi, care vor funcţiona foarte bine şi care au şi tehnologie NFC. Nimic nou, dar inovaţia poate să fie demonstrată abia peste un an. Când se va lansa iPhone 6s, dacă Apple va declara că 10 milioane de oameni îi folosesc serviciile Apple Pay, atunci au câştigat pariul acestei inovaţii.
Secretul serii nu stă în gadgeturi, ci în servicii. Apple nu e uimitoare la servicii. Apple Maps e slab, iTunes e cel mai complicat produs din istorie. Dar aseară Apple a scos Apple Pay, un serviciu prin care putem plăti direct cu telefonul sau ceasul la comercianţii autorizaţi. Şi Google are un serviciu asemănător, numit Wallet. NFC (Near Field Communications) e o tehnologie folosită pentru plăţi şi pentru transferul de fişiere, dar nu a fost adoptată de oameni, deşi există pe telefoanele lor.
Inovaţia stă în folosire
Inovaţia adevărată înseamnă să-i faci pe oameni să-ţi folosească produsul. Inovaţia doar de dragul inovaţiei este artă, nu este industrie. Şi uităm că Apple nu este în lume artei, ci în industria telefoanelor de consum.
Inovaţia înseamnă să introduci un serviciu sau un produs care să fie folosit de oameni pe scară largă, care să aibă caracteristici tehnice de top, care să funcţioneze fără să-l întrebăm şi care să ofere un status special. Dacă iPhone-ul va fi folosit pentru plăţi, atunci inovaţia există. Să schimbi un obicei de consum, să schimb o piaţă, să schimbi o lume. Apple a schimbat muzica, smartphone-ul şi mobilitatea. E în stare să schimbe modul în care ne administrăm banii?
Plăţile pot schimba buzunarul
Aplicaţia Passbook va fi locul unde ne ţinem datele bancare. Contul va fi conectat la telefon, iar telefonul va putea să fie pus în dreptul unui POS contactless şi va fncţiona ca un portofel digital.
Ce a făcut Apple bine până acum? A făcut parteneriate cu marile conglomerate bancare din Statele Unite şi cu 2.200 de lanţuri de magazine. Astfel, şi-a asigurat reţeaua. Telefoanele vor fi vândute în număr mare, nu există nicio îndoială. Aşadar, rămâne de văzut dacă sistemul va funcţiona rapid şi eficient, iar oamenii vor dori să-şi dea datele bancare în Cloud.
Cu un lanţ de magazine şi de bănci, Apple a reuşit să arate că este o companie mare şi care poate convinge. Poate convinge marii retaileri că serviciul său nu poate fi adoptat, ci trebuie adoptat. Aşadar, viitorul portofel poate sta în telefon, aşa cum au visat şi cei de la Google de doi ani încoace. Totul e să aibă reţea.
Specificaţiile tehnice nu fac un telefon
Despre inovaţie, cam atât. Mulţi spun că iPhone-urile nu sunt telefoane puternice. Dar cine a avut un iPhone pentru mai mult timp, un iPhone de ultimă generaţie, ştie că acestea funcţionează impecabil, că sunt la nivelul celor mai performante telefoane cu Android şi Windows Phone.
Discuţia nu este despre specificaţii tehnice, căci iOS poate funcţiona foarte bine şi cu un procesor dual-core, nu cu monştri octo-core. Diferenţa e în nivelul de customizare pe care ţi-l oferă un sistem sau altul, iar aceasta este o perspectivă personală, care nu ţine de vreun factor obiectiv.
iPhone nu va fi un telefon lent. Nu va avea un ecran prost. Nu va avea o cameră proastă. Va fi la nivelul telefoanelor high-end cu Android. Şi nici măcar nu există concurenţă. Dacă e să fac o comparaţie, Motorola e echivalentul Apple în clasa Android. Nu are cele mai bune specificaţii, dar a reuşit să îmbine hardul şi softul atât de mult încât mă face pe mine, un om care îşi doreşte un iPhone, să mă îndoiesc.
Designul e subiectiv
Designul nu e inovator? Da, putem vorbi până mâine despre cum Apple nu a inovat. Designul nu e revoluţionar şi nu se doreşte a fi. Singurul telefon revoluţionar la nivelul designului anul acesta este Sharp Aquos, cu ecranul din margine în margine. Restul e istorie şi doar telefon. Până la urmă, tot dreptunghi sunt toate.
Aşadar, aştept ca peste un an, pe 10 septembrie 2015, să ne revedem pe blog şi să vă spun că am avut dreptate sau să-mi torn cenuşă în cap. Nu contează dacă serviciul de plăţi Apple Pay nu va veni în România. Important e dacă el va prinde în Occident. Şi dacă va schimba plăţile online, atunci vom avea de-a face cu o revoluţie bancară şi financiară care este alimentată de Apple. O altă revoluţie.
Apple nu inovează, ci aşteaptă. Apple nu face roata pătrată, ci împinge piaţa. Şi nu există concurenţă iPhone – Android. Există doar două pieţe diferite care se pot bucura de aceleaşi facilităţi.
Vlad Andriescu