Victimele dezinformării despre COVID-19. Au murit după ce au băut urină de vacă și cămilă

Victimele dezinformării despre COVID-19. Au murit după ce au băut urină de vacă și cămilă

Dezinformarea cu privire la coronavirus a atins cote incredibile. Teoriile conspirației și minciuna au făcute să existe infectări suplimentare, iar mii de oameni au murit după ce au aplecat urechea la tot felul de zvonuri. Astfel, unii au ajuns să decedeze după ce s-au tratat cu urină de vacă sau cămilă.

Victimele dezinformării despre COVID-19. Au murit după ce au băut urină de vacă și cămilă

Potrivit unui studiu publicat în American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 82% dintre informațiile publicate pe rețelele de socializare, începând cu 31 decembrie 2019-5 aprilie 2020, au fost false și erau fie despre tratarea coronavirusului, fie de cauza și originea virusului ucigaș, fie de modalitățile de transmiterea COVID-19. Au fost analizate informațiile apărute în 87 de țări.

Dezinformarea alimentată de zvonuri, stigmatizare și teoriile conspirației poate avea implicații serioase asupra indivizilor și a comunităților, dacă iau fața regulilor bazate pe informații certe. Instituțiile de sănătate trebuie să urmărească dezinformarea cu privire la COVID-19 în timp real și să implice comunitățile locale și guvernele pentru a demasca informațiile false”, spun autorii studiului format din mai mulți oameni de știință din mai multe țări, printre care Australia, Japonia și Thailanda.

Victimele dezinformării despre COVID-19. Au murit după ce au băut urină de vacă și cămilă
Victimele dezinformării despre COVID-19. Au murit după ce au băut urină de vacă și cămilă

Stigmatizarea a făcut ca lumea să nu mai meargă la spital

Potrivit studiului, stigmatizarea se referă la defăimarea ori discriminarea persoanelor care ar putea fi infectate, iar acestea, din cauza rușinii, nu merg la spital pentru a se trata sau merg mult mai târziu, când este prea târziu. Totodată, aici a fost inclusă și insultarea personalului medical sau a persoanelor asiatice care călătoreau în alte țări sau care locuiau în alte țări.

Potrivit cercetării, aproximativ 800 de persoane au murit după ce au consumat substanţe alcoolice foarte concentrate în încercarea de a-şi dezinfecta corpurile, în timp ce 5.900 de persoane au fost spitalizate după ce au consumat metanol, 60 dintre acestea rămânând oarbe.

Ce au adus dezinformările în India

Spre exemplu, informaţiile eronate care au circulat pe rețelele sociale din India i-au determinat pe oameni să consume urină de vacă sau bălegar pentru a se proteja de COVID-19, în timp ce în Arabia Saudită consumul de urină de cămilă a fost promovat drept leac sigur împotriva virusului ucigaș.

În plus, unele persoane din Asia şi angajaţi ai sistemul sanitar au fost în repetate rânduri stigmatizaţi şi s-au confruntat cu abuzuri verbale şi fizice. Cercetarea a analizat și impactul pe care l-au avut informațiile false asupra sistemului de sănătate din mai multe țări, inclusiv din România. În cazul României, au circulat mai degrabă zvonurile, iar impactul a fost minim.

Unde a făcut ravagii dezinformările

Însă, țări precum SUA, China, India, Indonezia, Brazilia sau Spania impactul dezinformării a fost major. Cu privire la teoriile conspirațiilor, cea mai des întâlnită în acea perioadă era că boala este o armă biologică creată de agențiile secrete.

Au circulat și altele care arătau că mai multe țări au fabricat coronavirusul și l-au răspândit în China, ca parte a războiului economic, sau că, dimpotrivă, Beijingul a fabricat virusul într-un laborator din Wuhan cu scopul de a crea o armă.

Coronavirusul a fost creat pentr a opri creșterea populației globului

Este amintită și teoria conspirației conform căreia coronavirusul a fost creat pentru a opri înmulțirea populației globului, dar și cele cu privire la tratamente și vaccinul împotriva COVID-19. Nu în ultimul rând, dezinformarea a dus în unele țări la cozi uriașe la supermarketuri și la rafturi goale.

Drept urmare, oamenii de ştiinţă au cerut guvernelor şi organizaţiilor internaţionale să monitorizeze mai bine dezinformările din mediul online şi să coopereze cu companiile de social media pentru a difuza informaţii adevărate.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI