Numărul mare de accidente din aceste 8 luni ale anului 2021 au determinat autoritățile să ia noi măsuri. CNAIR a anunțat intenția de a reactiva aparatele radar fixe montate pe autostrăzile României construite după 2010. Dar, tot CNAIR vine și spune că deocamdată este doar o intenție având în vedere golul legislativ. Când și cum se vor putea reactiva aparatele radar fixe, rămâne de văzut.
Într-un stat în care rata accidentelor rutiere este în creștere de la un an la altul, legea interzice folosirea de aparate radar fixe, sau ascunse. Acest lucru se întâmpla în urmă cu doi ani, în 2019. În luna mai a anului 2019, Camera Deputaților adopta legea care interzice amplasarea de aparate radar, utilizate pentru detectarea încălcărilor limitelor de viteză, în locuri unde nu este vizibil pe drumurile publice.
Proiectul de lege era adoptat cu majoritatea covârșitoare de 186 de voturi pentru și 21 împotrivă. Proiectul de lege a fost modificat după ce unele dintre articolele sale au fost declarate neconstituționale.
„În special, plasarea de aparate radar este interzisă în locuri care nu sunt vizibile, ceea ce înseamnă că radarele nu pot fi ascunse în curbe, bucșe și după diferite obstacole.
Dispozitivele mobile de tip pistol pentru măsurarea vitezei sunt utilizate la o distanță maximă de 10 metri. Proiectul de lege încurajează prevenirea, deoarece la locația radarelor șoferii vor încetini și vor deveni precauți.”, declara deputatul liberal Florin Roman la acel moment
La un prim bilanț al anului 2021, vedem că cifrele sunt alarmant de mari. În primele opt luni ale anului au avut loc 932 de accidente rutiere, conform datelor Poliției Rutiere. Multe dintre aceste accidente au avut loc pe autostrăzile României, acolo unde, încă din 2010, există montate aparatele de radar fixe. Aparatele au fost active pentru o perioadă, dar dinc auza golului legislativ CNAIR a fost nevită să le dezactiveze, și să le păstreze doar pentru monitorizarea traficului.
Ultimele două luni au adus accidente dramatice și tragice pe șoselele României. Așa se face că CNAIR a cerut MAI-ului să intre în discuții, într-o comisie de specialitate, prin care să se aducă amendamentele legislative pentru a putea fi reactivate aparatele radar fixe. Dacă vă întrebați de ce nu sunt funcționale aparatele radar fixe montate de CNAIR, motivul este simplu. Toate aparatele radar nu sunt omolagate. Conform legislației actuale, aceste aparate radar nu pot detecta viteză medie pentru că nu există termenul de ”viteză medie”.
Deocamdată CNAIR și MAI nu au dat o dată clară de soluționare a amendamentelor pentru a putea acitva aparatele radr fixe, dar au căzut de comun acord asupra constituirii comisiei de lucru.