Pe final de 2022 se lua decizia de renunțare la subvenția de 0.50 de bani pentru litrul de carburant. În același context, Ministerul Finanțelor anunța și majorarea accizelor, justificând o decizie a UE pe această temă. Efectul, unul previzibil de altfel, a fost o nouă creștere la prețul benzinei și a motorinei. Așa se face că, atât în prima zi din an, cât și astăzi, vorbim de o veste tristă de la pompă.
Brent, referința pentru două treimi din petrolul mondial, a crescut cu 2,94%, la 85,91 dolari pe baril, la închiderea ședinței de vineri 30 decembrie 2022, în timp ce West Texas Intermediate, indicatorul care urmărește țițeiul american, a câștigat 2,37%, la 80,26 dolari pe baril.
În ciuda volatilității prețurilor din 2022, care a fost exacerbată de războiul din Ucraina care a perturbat aprovizionarea globală, acesta a fost al doilea câștig anual pentru piața petrolului. Brent a câștigat aproximativ 10% la final de an, după un salt de 50% în 2021, în timp ce WTI a încheiat cu o creștere de aproximativ 7% în 2022, după o creștere de 55% anul trecut.
Brent a urcat la un maxim al ultimilor 14 ani, de aproape 140 de dolari pe baril, în martie, după invazia Rusiei în Ucraina, dar creșterea economică slabă din China și posibilitatea puternică a unei recesiuni în mai multe economii au cântărit asupra pieței.
Între timp, analiștii se așteptau ca stocurile de țiței să scadă cu 700.000 de barili, până la 1,5 milioane de barili. Indicatorul, care arată nivelul de petrol și produse stocate, oferă o imagine de ansamblu asupra cererii de petrol din SUA. În cazul în care creșterea stocurilor de țiței este mai mare decât se aștepta, aceasta implică o cerere mai slabă și este descurajatoare pentru prețul țițeiului.
La 5 decembrie, UE, Australia și Grupul celor șapte economii avansate au convenit să impună un plafon de preț de 60 de dolari pentru achizițiile globale de țiței rusesc transportat pe mare. În ultima săptămână din 2022, Președintele rus Vladimir Putin a semnat un decret prin care a interzis, începând cu 1 februarie, furnizarea de petrol și produse conexe timp de cinci luni către națiunile care respectă un plafon de preț pentru exporturile sale.
Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie, se așteaptă ca sancțiunile UE împotriva țițeiului rusesc, inclusiv o interdicție privind produsele petroliere rafinate care intră în vigoare la 5 februarie, să ducă la o realocare suplimentară a comerțului.
Producția de petrol a Rusiei ar putea scădea cu 1,4 milioane de barili pe zi în 2023 ca urmare a sancțiunilor, a estimat agenția cu sediul la Paris. Între timp, grupul Opec+ al țărilor producătoare de petrol și-a arătat disponibilitatea de a acționa rapid pentru a proteja prețurile ridicate ale țițeiului. Grupul, care și-a redus producția colectivă cu 2 milioane de bpd, a declarat luna aceasta că își va respecta obiectivele de producție de petrol.
În ultima ședință de Guvern, Nicolae Ciucă anunța eliminarea subvenției de 0.50 de bani pe litrul de carburant, iar Adrian Câciu, ministrul de la Finanțe, anunța majorarea accizelor, pe baza unei directive a UE. Ca urmare a acestor decizii, așa cum era de așteptat, în noaptea dintre ani, prețul benzinei și motorinei a crescut considerabil.
Așa se face că, pe 1 ianuarie 2023, cei care au alimentat în benzinăriile din țară, au plătit pentru un litru de motorină 7,49 lei pe litru, cu 38 de bani mai mult ca în 31 decembrie 2022. Dacă au preferat motorina premium, în acest caz prețul s-a apropiat vertiginos de 8 lei pentru un litru de motorină premium.
La 1 ianuarie șoferii au plătit pentru un litrul de benzină cu 36 de bani mai mult pe litru. În benzinării cel mai ieftin litru de benzină standard era cumpărat la 6,29 lei, iar pentru un litru de benzină premium s-a plătit 6,75 lei pe litru.
Prețurile menționate pentru ziua precendentă se mențin și astăzi la majoritatea operatorilor din piață, precum OMV, Mol sau Rompetrol. Conform analiștilor, odată cu majorarea accizelor și eliminarea subvenției, prețurile vor resimți creșteri și mai mari în perioada următoare.