Luna care tocmai se încheie a adus mai multe modificări ale legislației, printre aceste modificări, prin HG 152/2023 se fac noi precizări cu privire la acele autovehicule abandonate și fără stăpân, iar asta este o veste importantă în programul Rabla demarat și în 2023 de autorități.
Dacă până de curând acele autoveicule care se aflau pe carosabil, fiind părăsite și fără stăpân, nu erau o problemă din punct de vedere legal, odată cu publicarea în Monitorul Oficial a unei noi hotărâri, acest aspect se schimbă total. HG 152/2023 schimbă normele metodologice privind regimul juridic al acestor tipuri de autovehicule, modificările având un efect important în ceea ce privește derularea programului Rabla în 2023.
Noile modificări vin ca o completare a legislației existente care stabilea caracerul juridic al acestor autovehicule, și anume Legea nr.421/2002, iar conform notei de fundamentare a noilor modificări, „Normele metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.156/2003 nu au fost actualizate până în prezent, astfel că în cuprinsul acestora regăsim dispoziții care nu mai corespund normelor de nivel primar în vigoare și care creează confuzie cu privire la unele aspecte specifice regimului juridic aplicabil vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe terenuri aparținând domeniului public sau privat al statului ori al unităților administrativ-teritoriale.”
Concret, modificările aduse prin HG 152/2023 spun că noile catalogări ale acestor mașini se va face pe baza unor inspecții făcute pe baza unui protocol de colaborare între „primării și conducătorul unității de poliție din unitatea administrativ-teritorială ori din subdiviziunea administrativ-teritorială a municipiului”, iar aceste criterii sunt, după cum urmează:
Vezi și: Polița RCA, necesară pentru mașinile abandonate sau ținute în garaj. Cum scapi de plata ei, de fapt
Un alt criteriu pe care se bazează aceste noi reglementări este cel al încadrării unui autovehicul ca fiind abandonat și fără stăpân, noile norme precizând că se ia în considerare acest aspect numai dacă respectiva mașină nu are plăcuțe de înmatriculare, marcaje oficiale, ori să fi fost înmatriculată în afara țării și care sunt staționate pe domeniul public ori privat pe raza unităților administrativ-teritoriale și care nu are un proprietar indentificat, și dacă acesta staționează mai mult de șase luni, chiar dacă proprietarul mașinii este dentificat de organele în drept.
În toate aceste cazuri, organele în drept pot lua decizia de a ridica mașina și de a o trece la casat sau, în anumite cazuri, să o poată scoate la vânzare. Dacă ne referim la programul Rabla, efectele noii hotărâri se abat asupra acelor proprietari care sunt cunoscuți, dar care și-au abandonat mașina șase luni consecutive pe domeniul public sau privat.
În aceste condiții, odată luată măsura ridicării mașinii, proprietarii nu mai au niciun drept asupra acesteia, și în concluzie nu poate fi valorificată în cazul în care acesta dorește să intre în programul Rabla. Pentru mai multe detalii puteți consulta hotărârea adoptată de guvern aici, precum și cele două anexe (aici și aici)