Transportatorii din România critică mai multe modificări aduse de asigurători la Legea RCA, în Parlament. Aceștia ar vrea să plătească despăgubiri direct păgubiţilor, ca să „îi păcălească mai uşor”, susțin transportatorii.
Transportatoriii Autorizaţi și Transportatorii reuniţi în Confederaţia Operatorilor din România (COTAR) cere Parlamentului Român să acorde foarte multă atenţie Legii RCA, pentru a nu se crea probleme foarte grave în următoarea perioadă. Proiectul de lege care va modifica Legea RCA a fost spus în dezbatere publică.
Asigurătorii au propus eliminarea conceptului de reparaţie şi redefinirea conceptului de despăgubire, în circuitul daunelor de la RCA. Transportatorii susțin că această măsură ar însemna eliminarea service-urilor din circuitul direct al banilor, plata fiind făcută direct către păgubaș.
„COTAR apreciază deschiderea parlamentarilor pentru dezbateri, dar trebuie să recunoaştem că o astfel de dezbatere online, sub presiunea timpului scurt, nu poate fi decât una superficială şi poate deschide calea adoptării unor prevederi nefericite ale căror efecte le vor simţi atât transportatorii, cât şi ceilalţi proprietari de autovehicule. Propunem adoptarea de către Parlamentul României exclusiv a prevederilor de armonizare a legislaţiei româneşti la solicitarile Comisiei Europene, pentru a încerca să ne încadrăm în termenele impuse României”, afirmă transportatorii.
Transportatorii susțin că plata făcută direct păgubituluyi este o înșelătorie. „Asiguratorii vor ca plata să se facă doar pentru păgubit, astfel încât să reuşească să îl păcălească mai uşor – cele peste 90% dintre cazurile câştigate la SAL-FIN de persoanele fizice, unde se arată ca plata directă la păgubit este o înşelătorie reprezintă dovada acestor practici”, mai spun transportatorii.
De asemenea, dezbatrea publică privind modificările le Legea RCA este induficientă și ineficientă, ținând cont că modificările vizează 8 milioane de cetățeni.
„Am asistat, în cursul zilei de ieri, la o tentativă eşuată de dezbatere online a modificărilor aduse legii RCA din Camera Deputaţilor. Orice dezbatere în timp scurt şi doar prin intermediul intervenţiilor pe o platformă online, pe subiecte cu impact pentru 8 milioane de cetăţeni ai acestei ţări, este ineficientă şi reprezintă un risc ridicat de adoptare a unor amendamente greşite, care să scoată din nou transportatorii în stradă, în următoarele luni. Le reamintim tuturor parlamentarilor că au existat, în ultimele luni, mai multe dezbateri, la Ministerul de Finanţe, la care au participat, pe lângă ASF, toţi actorii pieţei, iar de acolo, toţi participanţii au convenit să fie operate strict măsurile solicitate de Comisia Europeană, pe marginea legii RCA”, a declarat președintele COTAR, Vasile Ştefănescu.
Transportatorii susţin că Legea RCA adoptată de Parlamentul României în anul 2017 a fost foarte bună, dauna medie a scăzând cu 15% în anul 2019, însemnând un minim al ultimilor 5 ani. De asemenea, se observă o reducere a numărul de accidente în cursul anului 2019, România înregistrând o frecvenţă a daunei în scădere cu 15%, fiind şi aceasta la un minim al ultimilor 5 ani. Frecvenţa daunei a fost de 5,29% în anul 2019, faţă de 6,26% în 2018. Aceşti parametri, dauna medie şi frecvenţa daunei, sunt cei care, prin legea actuală, se stabilește preţul RCA.
„Toate aceste rezultate pozitive înregistrate de şoferii români s-au transpus într-o primă RCA cu un cost echilibrat, iar acest lucru este datorat exclusiv Parlamentului României care, în urma unor dezbateri autentice, minuţioase, constructive şi fără o persiune de timp, a reuşit să adune, în anul 2017, cele mai bune propuneri de modificare a legii RCA, astfel încât observăm după 3 ani, că rezultatele pozitive sunt simţite de toţ cei peste 8 milioane de proprietari de autovehicule din România”, a conchis COTAR.