Comisarii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) vin cu vești bune pentru românii care au rate după ce 11 bănci au fost amendate cu 550.000 de lei pentru practici înșelătoare de calcul al ratelor.
Milioane de români se pot considera așa cum spune un proverb românesc „datori vânduți”, astfel că, datoriile pe care le au către bănci, pe termene medii și lungi, îi constrâng destul de mult financiar. Cu toate acestea, puțini sunt cei care își permit să facă investiții semnificative fără a apela măcar o dată la un împrumut bancar.
Unii dintre aceștia poate și-au pus mai multe întrebări legate de modul în care funcționează rambursarea treptată a banilor, respectiv ce dobânzi oprește banca, câți bani returnează de fapt pentru datorie, în vreme ce alții își achită ratele fără a se stresa foarte tare.
Ei bine, în urma unor controale mai amănunțite din partea comisarilor ANPC, au fost constate niște nereguli uriașe în 11 bănci verificate, fiind dată o amendă însumată de 550.000 de lei.
Astfel, astăzi, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a trimis pe teren comisari care au verificat modul în care băncile gestionează contractele de creditare pe termen mediu și lung, cu termen de rambursare de peste 10 ani, către consumatorul-persoană fizică, în lei sau valută, precum și respectarea clauzelor existente în contractele încheiate.
Până în acest moment, în toate cele 11 bănci controlate, ANPC au fost identificate fapte contravenționale ce presupun practici comerciale care pot înșela clientul din punct de vedere al modului de calcul al ratelor.
Astfel, pe graficul de rambursare, rata era compusă, în primii ani, 25% din soldul principal de rambursat și 75 % dobândă. Prin această modalitate de calcul, cea mai mare sumă de bani plătită de clienți este dobânda, în timp ce din creditul efectiv se plătește un procent foarte mic.
„Dacă fie și unui singur consumator i-a fost dată întreaga viață peste cap, ca urmare a dorinței acestuia de a-i fi mai bine, suntem obligați să îi fim alături. În cazul de față, este vorba despre un număr foarte mare de consumatori ce au devenit peste noapte susținători ai unui întreg sistem bancar și mai puțin ai lor înșiși.
Să realizezi că, la jumătatea contractului de împrumut, nu ai făcut altceva decât să plătești dobânzi și foarte puțin din credit, este o povară mare pe umerii debitorilor.”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
Partea bună este că, după mulți ani în care băncile au fost alimentate și susținute cu banii cetățenilo, noile descoperiri ale comisarilor ANPC ne dau speranțe că lucrurile au șanse să se schimbe și în avantajul clienților.
Cu un discurs demn de empatie față milioanele de datori la bănci, șeful ANPC acuză fără rețineri băncile de cămătărie, dând asigurări că lucrurile nu vor rămâne așa.
„Dacă lucrurile ar fi fost echilibrate, într-un mod rațional și în favoarea consumatorilor, probabil multe familii, astăzi, nu ar mai trăi o dramă financiară.
Sub aceste aspecte, astăzi sancționate de către Autoritatea noastră, par să se ascundă și interese de grup, și o atitudine cartelară. Vom transmite și Consiliului Concurenței cele constatate de către colegii noștri pentru a face și dumnealor o analiză a întregii situații.
Dacă există sedii elegante, cămătăria poate avea alt nume. În perioada imediat următoare voi emite ordine de încetare a acestor practici și suntem pregătiți inclusiv de o luptă în instanță pentru miile de consumatori astăzi îngenuncheați de povara ratelor”, a declarat Horia Constantinescu, președintele ANPC.
În încercarea de a îndrepta această situație cu adevărat dramatică pentru toate persoanele care au credite la bănci, comisarii ANPC au propus emiterea unor noi grafice de rambursare, valabile și pentru creditele în curs, cât și pentru cele viitoare, astfel încât, principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale, pe întreaga perioadă de creditare, în raport cu dobânda aferentă creditului.
Prin folosirea acestei metode, atât banca, cât și consumatorul ar avea beneficii egale în ceea ce privește clauzele contractuale și respectarea lor, astfel că orice decizie de tranzacționare să fie luată în cunoștință de cauză, putând anticipa costurile viitoare, dar și posibile metode de calcul înșelătoare.