Modificarea structurii anului școlar a reprezentat un subiect controversat pentru părinți, elevi și nu numai. Specialiștii critică organizarea anului școlar în cele 5 module, explicând că tehnica în cauză este contraproductivă. Ce zile de vacanță vor mai avea copiii în anul școlar 2023-2024.
Specialiștii în educație se declară revoltați că nu au văzut până în prezent un proiect serios, care să fie organizat cap-coadă și să aducă schimbări pozitive în instituțiile de învățământ din România. Autoritățile au încercat, de-a lungul timpului, să facă unele modificări, însă aparent fără succes.
Una dintre schimbările implementate de Ministerul Educației a fost reorganizarea anului școlar pe cinci module, în loc de semestre, ceea ce a însemnat și mai multe vacanțe pentru copii. Doar că specialiștii spun că demersul în cauză nu este deloc benefic, ci contraproductiv.
Marian Staș, specialist în politici educaționale și principalul promotor al ideii de Școli-pilot, este unul dintre experții care critică organizarea anului școlar în 5 module. Acesta a explicat că modificarea nu face decât să adauge inerțial componente de randament scăzut la începutul și la sfârșitul modulelor.
România secolului XXI funcționează, potrivit specialistului, după un model educațional feroce comunism, blocat în paradigma comunistă. Marian Staș a abordat problema vacanțelor lungi și dese, analizând în ce măsură sunt ele, într-adevăr, „cheia marilor succese”.
Expertul în politici educaționale a explicat că pauzele dese nu fac decât să adauge componente de randament scăzut la începutul și sfârșitul modulelor școlare. Singura condiție ca pauzele să funcționeze ar fi decuplarea și cuplarea instantanee, fără pierdere de timp în detrimentul pregătirii elevilor.
„Eu nu am o problemă. Este foarte frumoasă vacanța de schi și toate celelalte – cu condiția să decuplezi instantaneu și să cuplezi instantaneu.
Adică, în ultima oră de curs din fiecare modul, toți copiii sunt la școală și se închid mediile, nu cu o săptămână înainte. Iar în prima oră de curs, după vacanță, la începutul noului modul, toată lumea este în priză și face ce are de făcut.
Prin urmare, cred că în momentul de față, acest tip de proces este contraproductiv educațional, pentru că scade foarte mult randamentul și în același timp reduce foarte mult perioada de lucru serios”, a explicat Marian Staș, pentru Gândul.
Citește și: Când vor avea elevii următoarea vacanţă. Anul 2024 aduce surprize mari pentru şcolari
Potrivit structurii anului școlar 2023-2024, copiii mai trebuie să urmeze cursurile organizate în trei module, până la vacanța de vară. Este vorba despre modulele 3-5. În rândurile de mai jos vă prezentăm concret datele cursurilor școlare și ale celor în care elevii vor avea liber.
Modulul 3
-cursuri de luni, 8 ianuarie 2024 – până vineri, 16 februarie 2024, respectiv vineri, 23 februarie 2024 sau vineri, 1 martie 2024, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;
-vacanță, o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 19 februarie – 10 martie 2024;
Modulul 4
-cursuri de luni, 26 februarie 2024, respectiv luni, 4 martie 2024 sau luni, 11 martie 2024, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 26 aprilie 2024;
-vacanță de sâmbătă, 27 aprilie 2024 până marți, 7 mai 2024;
Modulul 5
-cursuri de luni, 8 mai 2024 până vineri, 21 iunie 2024;
-vacanţă de sâmbătă, 22 iunie 2024, până duminică, 8 septembrie 2024.