După ce Uniunea Europeană anunța certificatul verde, mai multe state au decis implementarea acestuia ca fiind obligatoriu. Același lucru s-a întâmplat și în Lituania, începând cu data de 13 septembrie, anul curent. Noul certificat verde în Lituania este necesar aproape peste tot, începând cu 13 septembrie. Autoritățile anunțau că toate serviciile de contact și activitățile economice se vor desfășura și se vor organiza evenimente numai pentru persoanele care îndeplinesc criteriile stabilite de Certificatul național covid. Numai persoanele care pot prezenta un certificat național valabil vor putea avea acces la diferitele servicii de contact. Așa se face că și în magazinele gigantului Lidl din Lituania, accesul se face doar pe baza certificatului verde.
Unul dintre cele mai importante și anticipate evenimente de pe piața de retail din Lituania era deschiderea primului lanț de magazine Lidl. Unii se așteptau ca Lidl să schimbe complet peisajul comerțului cu amănuntul din Lituania. Ulterior, conform analiștilor, Lidl a devenit o amenințare pentru principalii retaileri de alimente din Lituania.
Retailerul german Lidl era înregistrat în Lituania din 2002. Cu toate acestea, abia în 2015, odată cu începerea lucrărilor de construcție a magazinelor Lidl, a devenit evidentă marea deschidere. Chiar dacă Lidl era un brand nou în Lituania, era binecunoscut și așteptat cu nerăbdare în rândul consumatorilor.
Lidl a reușit să intre cu succes pe piața lituaniană, devenind astăzi unul din importanții jucători de aici. Acum, în plină pandemie, retailerul german a fost primul care anunța obligativitatea certificatului verde covid pentru clienții lituanieni.
„Lanțul de retail Lidl va deservi doar clienții cu certificat verde în toate lanțurile de magazine din Lituania începând de vineri 22 septembrie 2021”, era anunțul făcut de lanțul de retail.
Se precizează că decizia a fost luată în conformitate cu solicitarea Ministerului Sănătății (SAM) de a limita fluxul de cumpărători la 30 mp sau de a servi doar după ce este prezentat certificatul verde. Până în prezent, certificatele în magazinele Lidl nu au fost solicitate, întrucât spațiul lor comercial este mai mic de 1.500 de metri pătrați.
„Am apreciat ambele alternative. În prezent, solicităm un pașaport în trei magazine din Vilnius și Kaunas. Rezultatele acestor magazine arată că oamenii s-au obișnuit cu schimbarea și sunt dispuși să folosească certificatul verde.
De asemenea, ne amintim bine cum multe neplăceri pe care regularea fluxului le-a cauzat clienților în timpul ultimei carantine. Prin urmare considerăm că decizia de a solicita în mod voluntar un certificat este mai rațională și mai durabilă în circumstanțele actuale.”, spune Radostin Roussev-Peine, CEO Lidl Lietuva.
În urma anunțului Lidl că doar cumpărătorii cu certificat verde vor putea accesa magazinele, cozile s-au extins în unele magazine. Lina Skersytė, reprezentantul Lidl Lietuva, a confirmat celor de la televiziunea de stat lituaniană, că în unele magazine a existat într-adevăr un flux de clienți mai mare decât de obicei.
„Acest lucru se poate datora diverselor motive. De exemplu, încep noi oferte săptămânale, care atrag mai multă atenție din partea cumpărătorilor. Desigur, unii cumpărători pot reacționa în acest fel la schimbări.
Experiența acumulată pe toată perioada pandemiei arată că în astfel de cazuri situația revine la normal destul de repede.”, spune L. Skersytė, conform LRT.com.
Conform oficialilor Lidl, certificatele cumpărătorilor vor fi verificate la intrarea în magazine de agenți de pază și se preconizează angajarea unui număr suplimentar pentru acest lucru.