Sunt puțini șoferi care știu să își conducă mașina cum scrie la carte. Unii fac erori negrijabile, dar sunt mulți care nu se informează, drept urmare comit greșeli care duc la uzura prematură a motorului. 5 mituri despre pornirea motorului și schimbarea vitezelor.
Pornirea mașinii
Mulți conducători auto așteaptă stingerea martorilor de bord înainte de a porni motorul, corect, de altfel, însă specialiștii susțin că, la mașinile pe benzină, acest fapt nu este obligatoriu.
„Acea autodiagnoză pe care maşina şi-o face la fiecare pornire se va realiza chiar dacă pornim motorul înainte de stingerea martorilor de bord. Acest lucru nu este valabil la maşinile echipate cu motoare diesel pentru că în acest caz este necesar să aşteptăm stingerea martorului de bujie incandescentă, mai ales când este frig”, explică Florin Marin Bogdan, șef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galați.
Frâna de motor
Mulți șoferi consideră că aceasta trebuie folosită în special în zonele montane, pe serpentine, nimic mai departe de adevăr. Trecând peste perioadele reci ale anului, unde este indicată folosirea ei, este recomandat ca aceasta să fie utilizată și în oraș. De exemplu, înainte de a ajunge la semafor. Este recomandat să reducem viteza cu ajutorul frânei de motor, protejând și sisemul de frânare și reducând și consumul.
Încălzirea motorului
Dacă dețineți autoturisme turbo pe benzină, este recomandat să așteptați cam un minut după ce porniți motorul înainte de a pleca la drum. Este important să faceți acest lucru pentru ca presiunea din circuitul de răcire a turbosuflantei să înceapă să circule, așa încât turbina să fie unsă corespunzător. Atminteri, turbina se va defecta în timp, iar o alta este costisitoare.
Schimbarea treptelor de viteză
Unii susțin că dacă turezi prea tare motorul, crește consumul, iar dacă schimbi vitezele când motorul este subturat, se uzează prematur anumite componente.
„Fiecare motor are un anumit regim de funcţionare, iar vitezele trebuie schimbate în funcţie de acest element extrem de important, dar contează mult şi experienţa pe care o are şoferul. Practic, acest lucru se simte. Nu trebuie să ajungă acul la linia roşie ca să ştii că motorul este excesiv turat înainte de a schimba viteza. În cazul motoarelor aspirate, vitezele pot fi schimbate la orice turaţie, fără riscul de a se strica ceva”, clarifică specialistul.
Becul aprins
Nu este recomandat să circuli cu puțină benzină în rezervor, pentru că riști, în primul rând, să faci pana prostului. La mașinile pe benzină, combustibilul se amestecă cu apa și nu vor fi probleme la pornirea autovehiculului decât în cazuri izolate, care implică și alți factori. Autovehiculele alimentate cu benzină sunt mai permisive, dar e nevoie și de o atenție mai mare la detalii pentru a reduce consumul de carburant și a prelungi viața motorului.